Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

SvD Näringsliv kan bli rosa

Publicerad: 14 januari 2013, 08:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:50

I dag presenteras nya Svenska Dagbladet för personalen. En av nyheterna: en rosa näringslivsdel.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

I höstas presenterade Svenska Dagbladet sitt stora sparpaket och en omfattande omorganisation. Fyrtio redaktionella tjänster skulle bort.

Nyheten, som väckte starka reaktioner i branschen, innebar att sportredaktionen läggs ned – och kulturen skotas som egen rygg.

Det blev också starten för ett omfattande omgörningsarbete, där Svenska Dagbladets samtliga kanaler skulle ses över.

Nu är ett första utkast klart.

– Vi presenterar det för personalen i dag, säger Björn Hygstedt, informationschef på Svenska Dagbladet.

Svenska Dagbladets ledning har tidigare berättat att tidningen ska bestå av två tydligt separerade huvuddelar: en morgontidning och en affärstidning.

Ett led i det är att den nya näringslivsdelen kan bli rosa, en färg som redan används på sajten.

– Jag vill betona att det är en dummyskiss som vi jobbar med. Den presenteras för personalen i dag. I det första utkastet har vi jobbat med en rosa näringslivsdel, säger Björn Hygstedt.

Närmar ni er Dagens Industri?

– Svenska Dagbladet var rosa på 90-talet och Financial Times är också rosa. Jag tror ingen av oss kan slå oss för bröstet med att vara först med färgen. Men ska man ha kanalharmoni är det lämpligt att ha samma färg i pappret som på nätet.

I dag presenteras även detaljer om Svenska Dagbladets digitala paket, som ska lanseras senare i vår.

Tanken är att skapa ett ”komplett erbjudande” för mobil, sajt, läsplatta och tidning.

Svenska Dagbladet planerar att lansera tre paket:

• SvD Komplett: med alla kanaler inklusive papperstidningen – som ingår i helårsprenumerationerna.

• SvD Digitalt med samtliga digitala produkter, som säljs separat.

• Ett särskilt dagspass.

De digitala paketen är ännu inte prissatta.

– Prissättning är en ganska knivig vetenskap, vi håller på och skruvar på det, säger Björn Hygstedt.

Senare i vår ska Svenska Dagbladet även införa en betalvägg på sin sajt, som innebär att läsarna gratis får tillgång till startsidan samt ett begränsat antal artiklar per månad.

Björn Hygstedt säger att Svenska Dagbladet tydligare kommer att separera innehållet i de olika kanalerna, för att bättre överensstämma med läsarnas beteende.

– Vi tror stenhårt på den beteendestyrda utvecklingen. Länge har man sagt att man lyssnar på läsarnas önskemål: Nu är det dags att titta på deras faktiska beteende. Det gäller att anpassa innehållet så att man får rätt material i rätt kanal.

Nya Svenska Dagbladet ska lanseras med en stor kampanj senare i vår.

– Exakt datum är inte klart att kommunicera, säger Björn Hygstedt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.