Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD lanserar nyhetstidning – för barn

Publicerad: 21 Augusti 2015, 10:58
Uppdaterad: 14 December 2015, 08:51

Svenska Dagbladet släpper en tidning speciellt framtagen för barn och unga.


Ämnen i artikeln:

SvD

I en tid då allt färre unga läsare tar del av traditionella tidningar väljer Svenska Dagbladet att sjösätta en helt ny papperstidning speciellt inriktad på barn och unga.

Tidningen, som ännu inte är namngiven, ska komma ut en gång per vecka med start i höst. Namnet ska spikas via en namngivningstävling.

På dummyn, som Dagens Media tagit del av, marknadsförs den som ”Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga”. Där är priset satt till 29 kronor.

SvD:s vd Gunilla Asker vill inte avslöja detaljerna kring hur tidningen ska säljas. Dock kommer den inte att ingå gratis för alla SvD:s prenumeranter.

– Man kommer att kunna köpa den både som prenumerant och ickeprenumerant, men man kommer att ha en fördel av att vara prenumerant, säger Gunilla Asker till Dagens Media.

Klart står dock att tidningen blir fri från annonser, då det är en produkt som direkt riktar sig till barn.

Tidningen presenteras som en uppföljning till projektet ”SvD Läs och skriv” som innehållit skrivguider, lästips och undervisningsmaterial för lärare, elever och föräldrar.

Tanken är att den nya tidningen ska uppmuntra barn till läsning och förklara omvärldens nyhetshändelser på ett lättförståeligt sätt

– Det finns en stor efterfrågan på en pappersprodukt där yngre kan läsa nyheter på ett lite enklare sätt, säger Gunilla Asker och fortsätter:

– Det är viktigt för oss att unga läser och detta passar väldigt bra ihop med vårt varumärke.

Är detta också ett sätt att värva framtida SvD-prenumeranter?

– Att börja läsa nyheter i ett tidigt stadium i ett format med lagom nivå gör att det finns större möjligheter att växa in i en nyhetsprodukt. Visst finns det en sådan aspekt också.

Även om tidningen vänder sig till barn ska den inte väja för svåra ämnen. Innehållet kommer att påminna om en vanlig nyhetstidning med nyheter och reportage från Sverige och världen samt roliga knep- och knåpsidor, korsord, vetenskap parat med recept på mat som barn själva kan laga.

– Vi märker att det bland föräldrar finns en efterfrågan på att barn ska sätta sig ner och läsa, samtidigt händer mycket i världen och det finns ett behov av att kunna förklara detta, säger Gunilla Asker.

SvD:s egen redaktionella personal ska producera den nya tidningen. 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev