Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD kampanjar mot fake news

Publicerad: 29 Mars 2017, 09:21
Uppdaterad: 30 Mars 2017, 07:57

Bild 1/2  SvD:s papperstidning har fått ny form. Foto: SvD

SvD lanserar en kampanj för att lyfta den trovärdiga journalistiken och ger samtidigt papperstidningen ett nytt utseende.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Samtidigt som SvD lanserar sin nydesignade papperstidning och e-tidning rullar kampanjen "Hur formas dina tankar?” i gång.

"I en tid av falska och alternativa nyheter behövs trovärdig originaljournalistik mer än någonsin och på detta tema kommer SvD nu att synas i T-banan och på pendeltågen denna vecka ut", meddelar SvD.

Med den nya formen ska läsarna känna igen SvD oavsett kanal. Man vill koppla ihop känslan från pappret till det digitala utbudet och göra e-tidningen mer lättläst och lättnavigera.

– Först och främst känns det fantastiskt roligt att få lansera en nydesignad och modern tidning efter att ha haft fokus på vår digitala utveckling i flera år. Det här är en tidning som tar nyheterna på allvar, där vi kommer att ge läsarna mer innehåll på varje sida i form av fler artiklar och fler faktarutor. Vi har också jobbat med kontrasterna i tidningen, det vill säga tydligare skillnader mellan nyhetsartiklar och analyser för att nämna ett exempel, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén i en kommentar och fortsätter:

– Ad:n Ebba Bonde, projektledaren Linda Häggström och hela projektgruppen har verkligen gjort ett fantastiskt jobb med modernisera och utveckla tidningen utan att tappa bort det som är SvD:s viktigaste ledstjärnor: trovärdigheten och seriositeten.

 

Kampanjen kommer också att synas på Facebook, Youtube, Hemnet och i mediehuset Schibsteds kanaler fram till 15 maj.

SvD-prenumeranter kan även delta i ett event om journalistikens framtid, där Mathias Ståhle från E-Kuriren bland annat berättar om sin granskning av den svenska trollfabriken.

Här är ett axplock reaktioner från SvD-läsare på Twitter:

"Ledarsidan har blivit väldigt plottrig." skriver P-O Rehnquist, styrelseordförande i Universitets- och högskolerådet.

 

Ex-diplomaten och författaren Ulla Gudmundson är nyfiken på det nya innehållet och vill ha mer idédebatt och analys.

"Ökad tonvikt på historia låter mycket bra, behövs idag", skriver hon.

 

"Det känns bra att ni satsar på formen. Tack." twittrar prenumeranten Mårten efter att först ha reagerat med skepsis inför utseendet på SvD:s sajt.

 

Så förändras innehållet

Nyhetsfördjupningar i aktuella ämnen som näringsliv, politik eller utrikes på helgerna, samt en ny sida för krönikor. Fler kultursidor, även med inslag om historia och språk. Ny ledaravdelning med en extra sida på lördagar och oftare två hela sidor i veckorna. SvD Vin & Krog byter namn till SvD Vin & Mat och flyttar till nyhetsdelen på fredagar. På lördagar blir det privatekonomi i SvD Näringsliv. SvD Börsplus kommer på Börs & Marknad tre dagar i veckan.

Mathias Asplund


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev