Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD fördubblar resultatet

Publicerad: 30 Oktober 2015, 05:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

UPPDATERAD. Både Svenska Dagbladet och Aftonbladet ökar de digitala intäkterna.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Enligt en presskommuniké landar SvD:s vinst under årets tredje kvartal på 5 miljoner kronor, vilket är 1 miljon mer än motsvarande period i fjol. Omsättningen är i det närmaste oförändrad på 216 miljoner kronor.

Onlineintäkterna ökar från 27 miljoner kronor till 37 miljoner kronor.

Sett till perioden januari-september fördubblar SvD resultatet, från 18 miljoner kronor till 36 miljoner kronor. Omsättningen minskar samtidigt från 705 till 687 miljoner kronor.

– Q3-resultatet är ytterligare en bekräftelse på läsare och annonsörer uppskattar vad vi gör och det är det bästa beviset på att vår flerkanalsstrategi fungerar. Alltfler ser också värdet av att kunna ta del av till exempel vår digitala premiumläsning. Det kan vi se nu när de rent digitala prenumerationerna börjar ta fart och samtidigt som fler väljer att komplettera papperstidningsläsandet med att läsa SvD på nätet, säger SvD:s vd Gunilla Asker i kommunikén.

Prenumerationerna på papperstidningen minskar dock med 2 000 stycken till 143 000 prenumeranter under perioden januari-september jämfört med motsvarande period 2014.

Enligt Schibsteds kvartalsrapport ökar även Aftonbladet vinsten under årets tredje kvartal, från 61 till 63 miljoner kronor. Omsättningen landar samtidigt på 471 miljoner kronor, en minskning från förra årets 494 miljoner kronor. De digitala intäkterna ökar däremot – från 149 till 176 miljoner kronor.

– Förklaringen till vårt resultat är vår starka utveckling online med en intäktstillväxt på 15 procent under kvartalet. I augusti når Aftonbladet en totalräckvidd på 3 445 000 användare varje dag. Det befäster vår position som Sveriges primära nyhetskälla online, skriver Jan Helin, publisher på Aftonbladet, i ett mejl till Dagens Media, och fortsätter:

– Enskilt är det mycket roligt att se att Aftonbladet TV, ett av våra stora satsningsområden, ökar antalet startade strömmar med hela 37 procent jämfört med föregående år. Vi ligger väl positionerade inom rörlig bild, det snabbast växande medieslaget online.

För perioden januari-september landar Aftonbladets omsättning på 1 430 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1 508 miljoner kronor under motsvarande period förra året.

De digitala intäkterna växer dock – från 506 miljoner kronor till 554 miljoner kronor.

Rörelseresultatet under januari-september ökar från 163 till 168 miljoner kronor.

Schibsted Growth ökar i årets tredje kvartal vinsten från 54 till 66 miljoner kronor och omsättningen går från 235 till 256 miljoner kronor.

Januari-september landar vinsten på 155 (152) miljoner kronor och omsättningen på 741 (700) miljoner kronor.

Schibsted Sveriges vinst blir i Q3 totalt 123 (104) miljoner kronor. Omsättningen uppgår samtidigt till 958 (882) miljoner kronor.

Januari-september ökar vinsten från 279 till 305 miljoner kronor och omsättningen går från 2 780 till 2 802 miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev