Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

SvD drar ner på redigeringen

Publicerad: 19 Oktober 2015, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:25

UPPDATERAD. SvD flyttar kvällsredigeringen till TT. Totalt berörs 6-7 tjänster.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén har idag informerat medarbetarna om budgeten inför 2016. På grund av det osäkra läget på annonsmarknaden för print, samtidigt som man vill satsa digitalt, kommer tidningen att genomföra besparingar.

Totalt påverkas 6-7 tjänster av förändringarna, men ännu har inte förhandlingar med fackklubben inletts.

4-5 av tjänsterna försvinner från redigeringen då kvällsredigeringen flyttas till TT. SvD har sedan 2012 jobbat med just TT, som bland annat gör sportenfeature, börssidor, tv-sidor och spelsidor.

– Vi vill ha ett större digitalt fokus och får svårt att få det med mycket printproduktion inhouse. Hittills är vi nöjda med den outsourcing vi har gjort till TT, säger Fredric Karén till Dagens Media.

Istället för två kvällsskift på redigeringen kommer SvD istället ha personal på dagtid, till klockan 19.30, som redigerar förstaupplagan inhouse. Sena uppdateringar lämnas till TT.

Ungefär 12-13 redigerare kommer att finnas kvar på SvD efter neddragningarna.

Samtidigt som redigeringstjänsterna försvinner tar SvD bort ytterligare två tjänster på redaktionen där det idag finns vakanser.

Men istället ska SvD utöka personalstyrkan med digital kompetens. Ytterligare tre utvecklare ska anställas i Polen, i Stockholm ska en dataanalytiker anställas och man ska även förstärka på ux-sidan.

Neddragningarna gör att SvD räknar med att spara cirka 6 miljoner kronor, en del av det ska investeras på den digitala sidan.

– Vi ser de digitala investeringarna som företagsövergripande. Om vi anställer en utvecklare så blir det för att hjälpa både på annons, prenumeration och redaktion. Så de här investeringarna gör vi för hela företaget.

Nästa vecka ska förhandlingar med fackklubben inledas. Förhoppningen är att förändringarna ska vara genomförda till årsskiftet.

Hur tog personalen emot beskedet?

– Det är så klart jättetråkigt att behöva komma med den här typen av besked, det är aldrig roligt när medarbetare drabbas och det är klart att många har frågor kring hur det här ska fungera. Men samtidigt tycker jag att det finns en stor förståelse för strukturomvandlingen vi är inne i och det finns en tro på den strategi som vi har lagt, där vi ser att det finns en tillväxt digitalt.

– Samtidigt finns det en förståelse för att det är en väldigt besvärlig annonsmarknad på print, men vi är också tydliga med varför vi gör som vi gör och växlar från print till digitalt. Ingen kommer att tacka oss om tre år om vi bara sitter still i båten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev