Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD: ”DN måste ju agera på något sätt”

Publicerad: 8 November 2010, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Svenska Dagbladets försäljningschef Pierre Bergström kommenterar DN:s satsning inom bostadssegmentet.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvDPierre BergströmDNDagens Nyheter

Som Dagensmedia.se redan har rapporterat inleder DN Bostad en offensiv, som ska få tillbaka annonsörer som gått till SvD och Mitt-i-tidningarna under lågkonjunkturen. Bilagan får bättre papperskvalitet, den nya lyxigare sektionen DN Drömhem och en ökad upplaga med 130 000 exemplar.

SvD:s annonschef Pierre Bergström ser ingen större anledning att öka distributionen eller satsa mer på lyxiga bostäder.

– Det är naturligt att DN satsar på bostadssegmentet. De måste ju agera på något sätt. DN är naturligtvis en stark aktör med ett starkt varumärke, men det är Svenska Dagbladet och Magasinet också.

Kommer ni att tappa annonsörer till DN nu?

– Nej. Vi kommer att fortsätta att utveckla vår produkt i samarbete med våra annonsörer och befästa vår position på marknaden.

Ska ni satsa mer på lyxigare sektioner och liknande?

– Vi upplever att vi redan har det exklusiva segmentet som DN vill ha. Det är en strategi som vi kommer att fortsätta att ha och det är en starkt bidragande orsak till vår framgång.

SvD:s intäkter på bostadssidan har ökat från 132 miljoner kronor till 213 miljoner kronor brutto på fem år, enligt Sifo Reklammätningar.

– Magasinet har levt i många år och skapat sig ett starkt varumärke på fastighetsmarknaden. Många av våra kunder säger det ger en hög effekt vilket är den stora anledningen till att det har blivit marknadsledande, säger Pierre Bergström.

SvD:s bostadsbilaga Magasinet delas sedan flera år ut till alla bostadsrättsägare i Stockholms innerstad och till ägare av lite dyrare bostäder i förorterna. Den totala upplagan är omkring 250 000 exemplar.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.