Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD-cheferna: "En svår tid internt"

Publicerad: 22 Augusti 2012, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

UPPDATERAD. De kraftiga personalneddragningarna är en nödvändighet för att Svenska Dagbladet ska fortsätta att vara ett starkt varumärke. Det säger tidningens ledarduo Lena K Samuelsson och Gunilla Asker till dagensmedia.se.


Som dagensmedia.se tidigare har berättat meddelade SvD i dag att 50-60 tjänster försvinner från tidningen.

SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson berättar att nyheten tagits emot med oro.

– Det vi har informerat medarbetarna om idag är att 50-60 tjänster försvinner, varav 40 på redaktionen. Det är så klart ett tungt besked att behöva ge. Man tog emot beskedet samlat, men det fanns många frågor och en oro, säger hon till dagensmedia.se.

Organisationen består i dag av 175 tjänster på redaktionssidan. Besparingspaketet innebär alltså att över 20 procent av redaktionen försvinner.

– Vi har konstaterat att vi behöver spara 40 miljoner i personalkostnader. Det sker ju just nu en förändring i morgontidningsbranschen, en förflyttning från papper till digitalt och det ligger bakom beslutet, säger Lena K Samuelsson.

Har ni övervägt att lägga om tjänsterna till att passa det digitala klimatet istället för att ta bort dem?

– Vi har redan en organisation som är integererad. Vår nya organisation ska ha ett större digitalt fokus, men just nu befinner vi oss i förhandlingar. Det är viktigt i en sådan här situation att vi och ni förstår och har respekt för processen i förhandlinarna.

Hur kommer paketlösningarna och avgångsvederlagen att se ut?

- Vi håller just nu på att förhandla runt avgångsvederlagen och hur paketen kommer att se ut. Vi hoppas kunna komma tillbaka inom 14 dagar och ge mer information till medarbetarna om hur paketen kommer se ut, men det är en förhandlingsprocess.

Varför har ni valt att just spara 40 miljoner inom personalkostnaderna?

– Vi ser över alla våra kostnader, dessa åtgärder vi gör inom personalkostnaderna.

Vilka andra besparingar gör ni?

– Vi ser över alla våra kostnader. Det är personalkostnaderna vi har informerat om i dag. Vi jobbar med det här.

Gunilla Asker är vd på Svenska Dagbladet och hon säger att sparpaketet är en nödvändighet.

– Vi har en väldigt stark position både digitalt och i pappret, men det vi ser nu är att upplagan faller snabbare än vad vi hade förutspått. För att kunna klara det krävs det att vi gör den här omställningen, säger hon till dagensmedia.se och fortsätter:

– Enkelt uttryckt handlar det om att efterfrågan har förändrats och att vi måste ställa om för att möta den. Då krävs det också att vi sänker kostnaderna för att kunna satsa framåt.

Hur har beskedet tagits emot internt?

– Att vi måste göra kostnadssänkningar aviserades i slutet av sommaren men det är klart att det här är en svår tid internt. Men det som är viktigt att poängtera är att det här är en nödvändighet för att Svenska Dagbladet ska fortsätta att vara ett starkt varumärke.

Vilka delar av redaktionen som kommer påverkas hårdast av neddragningarna kan hon inte säga i dagsläget.

– Just nu pågår förhandlingar med facket och exakt hur lång tid det tar är svårt att säga. Innan dess kan vi inte säga hur organisationen kommer se ut.

Hade ni kunnat spara på något annat än personalen?

– Vi ser alltid över vår kostnadseffektivitet men i just det här skedet så är det personalkostnaderna vi måste sänka.

Är du orolig över att den journalistiska produkten ska påverkas negativt av neddragningarna?

– Det vi ser framför oss är att vi har samma höga journalistiska kvalitet som tidigare.

SJF:s Jonas Nordling har kallat det här för en "panikåtgärd", hur ser du på det?

– Jag ser det inte på det sättet utan snarare att det är viktigt att vi gör det här nu så att vi inte hamnar i en panikartad situation. Det skulle vara väldigt farligt för oss att inte ställa om, även om jag naturligtvis har en stor förståelse för att det finns en oro i organisationen. Därför är det viktigt att vi kommer med ytterligare besked så fort som möjligt.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.