Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SvD-chefen ryter till mot Bonniers ”sandkastning”

Publicerad: 18 Maj 2015, 06:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet, har reagerat på att Bonnier-tidningarna dömer ut Mittmedia-affären och SvD:s ”överlevnadsförmåga”.


Ämnen i artikeln:

SvDMittmedia

Nyheten om att Mittmedia och Schibsted bildar en ny mediekoncern för bolagens morgontidningar väckte stor uppmärksamhet förra veckan.

I en krönika konstaterar Fredric Karén att affären borde vara ”goda nyheter” för alla som värnar om ”långsiktig mediemångfald”, och att reaktionerna har varit ”övervägande positiva”.

”Möjligen med ett iögonenfallande undantag”, skriver Karén, och fortsätter:

”Schibsteds huvudkonkurrent i Sverige, Bonnier, dömer i olika grader och tonfall ut affären i allmänhet och SvD:s överlevnadsförmåga i synnerhet.”

Han har sett exempel på detta i Bonnier-tidningarna DN, Expressen, DI och Resumé.

”Man kan tycka att en så anrik, publicistisk koncern som Bonnier bör stå över den typen av retorik, särskilt som de själva har en del problem att tampas med och ingalunda går oberörda genom strukturomvandlingen”, skriver Fredric Karén.

Han hävdar att det inte är första gången som han ser Bonnier-konkurrenterna ”lägga energi på negativ publicitet om SvD.”

”Själv tycker jag att sandkastning av det här slaget hör en förlegad, svunnen tid till”, skriver han.

LÄS OCKSÅ:

Viggo Cavlings blogg: "Nu börjar samordningen"

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvDMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.