Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Strömblad och Asker om kvartalet

Publicerad: 15 maj 2009, 05:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Schibsted redovisade ett riktigt dåligt resultat för årets första kvartal. "Vi, liksom alla medieföretag, känner av annonskonjunkturen", säger Gunnar Strömblad, styrelseordförande i Schibsted Sverige.


­ Det finns positiva saker att lyfta fram. I princip alla våra svenska företag tar marknadsandelar på sina respektive marknader.

Hur påverkar nyemissionen de svenska verksamheterna?

- Det är en generell åtgärd för att stärka hela koncernen så den innebär inget speciellt för oss, säger Gunnar Strömblad.

Aftonbladets annonsförsäljning minskade med 20 procent under kvartalet och SvD:s minskade med 16 procent och gjorde ett negativt rörelseresultat på -18 miljoner kronor.

SvD:s vd Gunilla Asker är dock glad över att tidningen tar marknadsandelar:

- Storstad morgon gick ner 24,3 procent och vi 16 procent så vi har en produkt och ett varumärke som tar marknadsandelar på en nedåtgående marknad, säger hon.

- Men det är självklart inte bra att göra en förlust och marknaden är väldigt tuff just nu. Upplagesidan ser bättre ut, där ökade intäkterna med 4 procent och volymen ser stabil ut.

Blir det ytterligare besparingar?

- Jag kan inte utesluta det, men vi har inga större besparingsplaner just nu.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.