Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Dagspress

Straffavgift för Norrköpings Tidningar

Norrköpings Tidningar tvingas betala 10 000 kronor i böter för ett säljfrämjande budskap i en sponsorskylt. Det har utdömts av förvaltningsrätten i Stockholm.


Publicerad 2011-07-27 12:01

Ämnen i artikeln:

Norrköpings Tidningar

Dela artikeln:

Det var för två år sedan som Granskningsnämnden reagerade på flera sponsorskyltar i Norrköpings Tidningars webb-tv-kanal 24nt.

Bland annat gällde kritiken sponsorkyltar för Rejmes och gallerian Norrköping City, som visats i anslutning till bland annat vädersändningar.

"Det som Granskningsnämnden lagt NT till last är att bolaget sänt program med sponsringsmeddelanden som innehåller slogans och/eller överflödiga beskrivningar av sponsorn och dess produkter", skriver förvaltningsrätten.

Granskningsnämndens kritik mot flera av sponsorskyltarna drogs dock tillbaka efter en lagändring 2010, men nu fälls alltså tidningen för gallerians sponsorskylt.

Förvaltningsrätten bedömer att tilläget "Shoppa i över 140 butiker. Öppet alla dagar i veckan" är säljfrämmande.

Därför utdömer förvaltningsrätten – som hänvisar till nya radio- och tv-lagen – tidningen att betala en straffavgift på 10 000.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.