Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Stort tapp för Näringsliv – SvD hävdar mätfel hos Orvesto

Publicerad: 2 Oktober 2013, 21:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

SvD Näringsliv tappar mest av dagstidningarna i Orvesto Konsument 2013:2, men enligt SvD ligger ett "mättekniskt misstag" hos Orvesto bakom raset. Men Riksmedia och City går mot strömmen.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Som väntat är det mest dystra räckviddssiffror för dagspressen. Allra sämst går det för SvD Näringsliv som tappar 24 procent av räckvidden och når nu 285 000 läsare. Även huvudtidningen Svenska Dagbladet tappar i räckvidd och når 403 000 läsare, vilket är ett tapp på 7 procent jämfört med motsvarande mätning 2012.

SvD Näringslivs ras beror dock på att Orvesto har begått ett misstag, enligt SvD:s informationschef Björn Hygstedt.

"I den senaste mätningen, som just blivit offentlig, har TNS Sifo tagit bort mätningen av SvD Näringsliv som en del av SvD och enbart mätt den som en egen titel bland övriga storstadstidningar. Detta är ett mättekniskt misstag och därför är räckviddstalen för SvD Näringsliv inte på något sätt jämförbara med de tidigare redovisade", skriver han i ett mejl.

Huvudkonkurrenten Dagens Nyheter tappar något mindre – 6 procent av räckvidden – och når därmed 735 000 läsare.

Dagens Industri och Göteborgs-Posten minskar med tvåsiffriga tal, liksom kvällspressen.

Expressen tappar 11 procent av räckvidden på vardagarna och Aftonbladet lika mycket på söndagarna. Expressens tapp på söndagarna är dock 9 procent, och Aftonbladet tappar lika mycket på vardagarna.

Men AB Sportbladet tappar rejält och når nu 522 000 läsare, vilket är en minskning på 20 procent. Expressens dito tappar 4 procent och når 470 000 läsare.

Riksmedia och City-tidningarna kan däremot glädja sig över de nya räckviddssiffrorna.

Riksmedia ökar med hela 24 procent och når nu 2 362 000 läsare. Ökningen beror bland annat på att Riksmedia tagit in fler tidningar i paketet.

De två återstående City-tidningarna, City Malmö och City Lund, ökar räckvidden med 10 respektive 11 procent. City Malmö når därmed 117 000 läsare och City Lund når 50 000 läsare.

Kolla in fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.