Dagspress
Storstadstidningarna lanserar nytt annonspaket
Publicerad: 30 oktober 2014, 12:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:23
DN, GP, Expressen och Hallandsposten. Det är några av tidningarna som ingår i det nya annonspaketet CityStorstad.
DT
Dante Thomsen
I veckan stod det klart att Kvällspressen Impact läggs ner.
Nu bildas ett nytt svenskt annonspaket där Expressen ingår.
CityStorstad blir ett samarbete mellan Citypaketet (DN, GP och Sydsvenskan) samt Helsingborgs Dagblad, Expressen, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Vestmanlands Läns Tidning, Bohusläningen, TTELA, Eskilstuna Kuriren, Nerikes Allehanda och Upsala Nya tidning.
Annonspaketet kommer erbjuda annonsörerna såväl print som display och mobilt.
" Våra tre storstadsregioner växer kraftigt och pendlandet i regionerna ökar. Idag bor 62 procent av befolkningen i Sveriges tre storstadsregioner och storstadsborna står för ca 64% procentav konsumtionen. Vi ser att trenden är densamma vad gäller medieinvesteringar", skriver DN:s annonsdirektör Dan Morén i ett mejl till Dagens Media.
Han fortsätter:
" Vi ser detta som ett naturligt steg för att bättre kunna möte våra kunders behov att nå ut i dessa regioner. Idag så finns detta att köpa men vi ser att vi vill underlätta för kunden genom ett större samarbete.
Dagspressen inom samarbetet kommer med sitt samlade erbjudande ha fler möjligheter, fler läsare och möjlighet till starkare lokal förankring än något annat erbjudande inom Sveriges tre storstadsregioner"
CityStorstad drar igång den 1 januari och annonspaketet kommer att säljas av tidningens befintliga säljare.
LÄS OCKSÅ AFTONBLADETS REAKTION: