Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Stormarknadspress klarade krisen

Publicerad: 5 Maj 2010, 14:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

2009 års finanskris till trots toppade annonspaketet Stormarknadspress, som nu ingår i Mediekompaniet, resultatet från året innan.


Årsredovisningen för 2009 visar att omsättningen för Stormarknadspress sjönk från drygt 281 miljoner 2008, till cirka 225 miljoner kronor år 2009.

Rörelseresultatet för 2009 blev dock bättre än året innan, drygt 1,2 miljoner kronor, jämfört med 2008 då det landade på minus 4,5 miljoner.

Vad beror detta på?

– Vi höjde provisionen för 2009 och skrev av värdet på Internetsäljarna, som ingick i vårt bolag, och det är en av orsakerna till att det finansiella resultatet ser ut som det gör, säger Johan Gahlin, dåvarande vd på Stormarknadspress.

Dagensmedia.se har tidigare berättat om det nya annonspaketet Mediekompaniet som i början av 2010 slogs ihop till ett bolag, och där Stormarknadspress, Land & Rike, Internetsäljarna och Dagspress Direkt ingår.

Vd för det nya jättepaketet är Anders Sjösten, tidigare vd på Land & Rike. När detta blev klart valde Johan Gahlin att sluta. Han har ännu inte börjat på någon ny tjänst.

– Nej, jag passar på att vara ledig just nu, och inget nytt är klart, säger han.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.