Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Stor omorganisation på Mitt i

Publicerad: 3 Maj 2016, 16:04
Uppdaterad: 3 Maj 2016, 16:12

Nya roller och arbetsuppgifter för redaktionen – förhandlingar inledda.


Lokaltidningen Mitt i, som i augusti 2014 köptes av riskkapitalbolaget Segulah, tappade omkring 50 miljoner kronor i omsättning under förra året, från 305 till 254 miljoner kronor.

Ledningen för tidningen har nu presenterat ett förslag till en genomgripande förändring.

Idag inleddes förhandlingar med den lokala fackklubben.

– Det är en stor förändring, och när det kommer ett så stort förslag så väcker det förstås mycket frågor, säger Kristian Lönner, ordförande för den lokala fackklubben, och fortsätter:

– Redaktionen har ju redan bantats, nu handlar det om att vi ska få nya roller, andra arbetsuppgifter. Vi är mitt i förhandlingen så det är svårt att uttala sig om hur det kommer att bli.

Erik Norberg är vd för Mitt i:

– Vi går igenom en kraftig transformation, vi måste anpassa vår organisation, för att kunna jobba mer användarfokuserat, och mer kanaloberoende, säger han.

Innebär det att personalstyrkan kommer att minska?

– Det innebär ingen större minskning av antalet anställda. Däremot gör vi om organisationen ganska kraftigt. Det är också viktigt att säga att det är en pågående förhandling.

– Men hade vi haft ett stort antal uppsägning i vårt förslag så hade det funnits en uttalad siffra.

Är det en effekt av det försämrade ekonomiska resultatet?

– Vi gör inte det här enbart av ekonomiska skäl. Vi gör det här för att kunna jobba effektivare, och göra större intäkter.

I slutet av förra året redesignades papperstidningen, som ges ut i 31 editioner. Samtidigt sjösatte Mitt i också en digital satsning med 31 lokala editioner av sajten.

Dagens Media har sökt Anna Körnung, som tillträdde som chefredaktör vid årsskiftet.

 

 

 

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.