Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Staten räddar Stampens resultat

Publicerad: 14 Februari 2020, 10:06

”Att GP fick presstöd under 2019 är en viktig anledning till att Stampen Media har kunnat leverera ett positivt resultat”, säger vd Johan Hansson,

Foto: Stefan Berg

Stampen Media går plus tack vare presstödet till Göteborgs-Posten.


Ämnen i artikeln:

StampenJohan Hanssongöteborgsposten

Stampen Media gör en vinst (ebitda) på 11,5 miljoner kronor för 2019. Men i fjol fick koncernen 48,7 miljoner i statsbidrag. Det verkliga resultatet före skatt (ebt) landar på omkring -40 miljoner.

LÄS MER: Johan Hansson kommenterar resultatet

– Att GP fick presstöd under 2019 är en viktig anledning till att Stampen Media har kunnat leverera ett positivt resultat, säger vd Johan Hansson, i ett pressmeddelande.

Den 25 april 2019 tvingades slutligen familjen Hjörne släppa greppet om Stampen. Schibsted tog över ägarmajoriteten genom Polaris ihop med NWT och VK Media.

LÄS MER: Så ska Polaris utveckla Stampen

Då hade GP redan beviljats maximalt driftsstöd med 40 miljoner kronor, vilket även Schibsteds Svenska Dagbladet får. Statsstöd är en viktig komponent för att hålla de norska börsnoterade företagens svenska tidningar vid liv.

Stampen Medias tidningar fick i fjol även 4,6 miljoner i distributionsstöd och 4,1 miljoner i stöd till lokal journalistik, även kallat ”vita fläckarstöd”. Efter förvärven av Alingsås tidning och lokaltidningarna i Ortstidningar i Väst (OTV) kan Stampen Media i år räkna i 56 miljoner i statsbidrag.

Den stora förlustposten i Stampen Media är distributionsföretaget VTD, som hotat dra ner resultatet i storleksordningen 100 miljoner kronor. Där har Stampen Medias ledning tagit i med hårdhandskarna för att stoppa pengarullningen och styra om affärsmodellen som tidigare byggde på totaldistribution till alla hushåll.

– Vi ser en stor potential att utveckla vår distributionsaffär, speciellt inom det växande e-handelssegmentet, säger Johan Hansson i företagets pressmeddelande.

Stampen Media meddelar också att de digitala prenumerationsintäkterna ökade med 81 procent i fjol, sannolikt från en låg nivå.

Leif Holmkvist

reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.