Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Startar annonsbolag med Black Friday-priser

Publicerad: 29 November 2013, 12:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Den tidigare SBS Radio-veteranen Johan Forssell drar igång Adforsell – ett bolag för sista minuten-försäljning. Lanseringen sker med hjälp av en superrea.


Flera svenska kedjor har hakat på det amerikanska reafenomenet Black Friday, som markerar startskottet för julhandeln.

Adforsell vill inte vara sämre.

– Det inte bara detaljhandeln som ska få ha roligt, tycker vi. Vi har alla en bakgrund inom försäljning och jag har varit pappa till många galna säljaktiviteter så vi tycker att det passade bra en sådan här dag att haka på trenden från USA – vi är ohyggligt trendkänsliga, säger Johan Forssell, grundare av Adforsell, till Dagens Media.

Medgrundare till Adforsell är också Jesper Gravestam och Christer Wassenius med bakgrund från MTG TV.

Vissa medier ger hos Adforsell idag uppemot 90 procent rabatt. Bolaget, som officiellt drog igång så sent som för två veckor sedan, jobbar med kunder som Computer Sweden, TV3, Sydsvenskan, Rix FM och Metro.

– Medierna tror på det här. Framtiden handlar om att underlätta automatiserade köp i traditionella medier, säger Johan Forssell.

Att förmedla sista minuten-utrymme är dock inget nytt på marknaden. Redan 2008 gjorde exempelvis Reklammarknaden.se sitt intåg på marknaden, men finns inte kvar idag.

– Vi har inte räknat med någon dundersuccé i starten, men vi tror på konceptet. Både köpare och säljare är övertygade om att automatiserade köp är framtiden.

Johan Forssell är dock försiktig med att sia om hur mycket företaget kommer att omsätta. Tjänsten är gratis för medieköpare.

– Det beror helt på hur vi får fäste i mediebranschen. Traditionella medier omsätter ju kring 30 miljarder kronor per år och mellan 5-10 procent av det är sista minuten-försäljning.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.