Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Starkt uppåt för Schibsted

Publicerad: 12 November 2010, 05:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Mediekoncernen Schibsted Sverige ökade sitt rörelseresultat med 162 procent under det tredje kvartalet 2010.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet.seHitta.seAftonbladet

Omsättningen ökade samtidigt med 7,5 procent till 1,0 miljarder kronor.

– Den goda utvecklingen omfattar såväl tidningarna som nätverksamheterna. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet imponerar. Båda leder de utvecklingen inom sina respektive segment, säger koncernchefen Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Aftonbladet ökade sitt rörelseresultat med 76 procent, från 59 miljoner kronor till 104 miljoner. Annonsintäkterna för pappersprodukten ökade med 17 procent, medan samma siffror på nätet ökade 28 procent.

Upplageintäkterna och försäljningen av de vinstbringande tilläggsprodukterna minskade dock, skriver Schibsted i sin delårsrapport.

Samtidigt vände Svenska Dagbladet en rörelseförlust på 5 miljoner kronor till en vinst på 9 miljoner kronor.

Enligt delårsredovisningen har annonsmarknaden vänt över i princip hela ledet och flera medier visar ett högre resultat än under rekordåret 2008.

Schibsted Tillväxtmedier, som samlar koncernens verksamheter på nätet, nådde ett rörelseresultat på 36 miljoner kronor (2). Hitta.se står för hela 35 miljoner av dem.

– Särskilt glädjande är det faktum att Hitta fortsätter att stärka sin position. Under kvartalet har Hitta kraftigt ökat sina marknadsandelar. Vid sidan om Hitta kan, bland andra, Prisjakt visa upp en stark utveckling, säger Raoul Grünthal.

Omsättningen för hela Schibsted uppgick till 3,29 miljarder kronor, en ökning från 3,26 miljarder norska kronor under det tredje kvartalet 2009.

Schibsted passar också på att byta namn och profil. Om det kan ni läsa här.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.