Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Starkt tillväxt bakom resultatet"

Publicerad: 21 Februari 2011, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Expressens vd Bengt Ottosson kommenterar rekordresultatet.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Expressen gör för 2010 all time high och ökar både annons- och upplageintäkterna. 

– Det är en allmän uppgång på marknaden som har bidragit till att annonsintäkterna har ökat men utöver det har vi också lyckats bra i print och tagit marknadsandelar. Enligt Sifo är vi nu den mest lästa betalda dagstidningen, säger Bengt Ottosson till dagensmedia.se.

Även prishöjningen på Expressen vid årsskiftet 2009 och 2010 har spelat in.

– Ja vi höjde priset och har samtidigt lyckats hålla upplagan så det är klart att det påverkar.

Expressen minskar också sina kostnader med nästan 80 miljoner kronor mellan 2009 och 2010. Det är på flera olika områden som Expressen kapat kostnader, bland annat distribution och marknadsföring. Men också färre tilläggsprodukter har sparat pengar för Expressen. Personalkostnaderna ligger däremot ganska jämnt med 2009.

Förhoppningarna på 2011 är högt ställda:

– På annonssidan har året startat bra och då vi nu också är den största betalda dagstidningen så har vi alla förutsättningar för att göra ett bra resultat.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.