Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Starkaste kvartalsresultatet någonsin för Schibsted"

Publicerad: 19 juli 2016, 07:04
Uppdaterad: 19 juli 2016, 08:12

Starkt uppåt för Schibsteds verksamheter som ökar omsättningen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvenska Dagbladet

Idag kom den andra kvartalsresultatet för Schibsteds verksamheter i Sverige.

Mediekoncernen redovisar ett resultat (EBITDA) på 288 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016, det är en ökning från förra årets resultat på 248 miljoner kronor. Omsättningen uppgick till 1 332 miljoner kronor, även det en ökning från 1 279 miljoner kronor förra året.

– Det här är det starkaste kvartalsresultatet någonsin för Schibsted Sverige. Särskilt affärsområdet Marketplaces bidrar till resultatet, men även Growth uppvisar en kraftig tillväxt inom personal finance. Vi fullföljer vår strategi med att bygga och utveckla vårt digitala ekosystem och vara den ledande digitala kraften, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Svenska Dagbladet uppvisar ett svagare andra kvartal

Svenska Dagbladet förbättrar sitt halvårsresultat med två miljoner kronor jämfört med föregående år. Från 31 miljoner till 33 miljoner kronor. Men de uppvisar ett svagare resultat andra kvartalet.

Svenska Dagbladet säger att de fortsätter att visa "mycket starka siffror i viktiga upplageaffären".

Svenska Dagbladets vinst under det andra kvartalet 2016 uppgick till 16 miljoner kronor. Det är en minskning jämfört med förra året med med 3 miljoner kronor och beror enligt Schibsted främst på tappet i pappersannonseringen med 10 procent, från 91 till 82 miljoner kronor.

De totala intäkterna uppgick under första halvåret till 473 miljoner kronor. Det är en ökning med 2 miljoner kronor jämfört med föregående år.

De totala onlineintäkterna ökade under andra kvartalet med 12 procent och hittills under 2016 med 24 procent.

Upplageintäkterna i print ökade under andra kvartalet med 3 procent, från 96 till 99 miljoner kronor. Hittills i år är ökningen 2 procent, från 198 till 201 miljoner kronor.

Antalet digitala abonnemang har hittills i år ökat med 70 procent och uppgår till cirka 30 000 stycken.

Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker gläds över resultaten.

– Att de rent digitala prenumerationerna ökar så kraftigt visar återigen att SvD:s flerkanalstrategi fungerar. Pappersläsandet är stabilt och de som läser papperstidningen kompletterar med digitalt SvD-läsande. Parallellt ser vi hur alltfler nya eller återkommande läsare väljer att bli rent digitala prenumeranter, säger hon i ett pressmeddelande och menar att native lockar allt fler annonsörer.

Aftonbladet uppvisar svagare resultat

Aftonbladet redovisar EBITDA på 65 miljoner kronor, det är en minskning från förra årets resultat på 71 miljoner kronor. Omsättningen uppgick till 502 miljoner kronor, också det en minskning från förra årets 504 miljoner kronor.

Trots det är Aftonbladets publisher positiv.

– Aftonbladet är otvetydigt svenska folkets primära nyhetskälla online med omkring 3,5 miljoner läsare varje dag. Under kvartalet passerade dessutom vår Plus-tjänst en kvarts miljon digitala prenumeranter, en näst intill magisk gräns även sett ur ett internationellt perspektiv. 

Sofia Olsson Olsén menar att Aftonbladet redovisar ett förhållandevis starkt resultat för kvartalet med en god lönsamhet. Onlinetillväxten fortsätter och uppgår till 15 procent.

– Intäktstappet för print fortgår, men är trots det något mindre än förväntat. Vi fortsätter att investera i utvecklingen av våra digitala produkter, bland annat i TV-verksamheten online och den nya redaktionella plattformen, liksom i den nya annonsplattformen och digital annonsutveckling, säger Sofia Olsson Olsén i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev