Dagspress
Stampens årsrapport: ”Ett rekordår som vi är mycket nöjda med”
Publicerad: 10 februari 2022, 06:59
”Ett rekordår som vi är mycket nöjda med” säger Stampen Medias vd Johan Hansson om helåret 2021. Foto: Stefan Berg
Stampen Media redovisar ett vinstlyft på 34 procent för helåret 2021.
Omsättningen för Stampen Media ligger i princip oförändrad på 1,38 miljarder kronor under helåret 2021. Rörelseresultatet (EBITDA) ökar däremot med hela 34 procent till 181 miljoner kronor. Justerat EBITDA ligger på 124 (110) miljoner kronor.
De totala annonsintäkterna minskar med 2 procent till 423 miljoner kronor. De digitala annonsintäkterna ökar med 34 procent, medan annonsintäkterna från print minskar med 11 procent.
De totala upplageintäkterna ökar med 5 procent till 701 miljoner kronor. Det drivs av de digitala upplageintäkterna som ökar med 34 procent till 151 miljoner kronor. Upplageintäkterna från print är dock betydligt större på 550 miljoner kronor, vilket är ett tapp på 1 procent jämfört med 2020.
Samtidigt ökar distributionsintäkterna med 19 procent till 138 miljoner kronor, medan kostnaderna har sänkts med 3 procent.
– Allra mest nöjd är jag med den starka tillväxten inom våra kärnområden. Att vi har ökat våra digitala upplage- och annonsintäkter så mycket är resultatet av det otroligt fina arbete som görs varje dag på våra mediehus. De nya intäkterna från e-handel på vårt distributionsbolag VTD har också fortsatt att växa på ett imponerande sätt. VTD:s kontinuerliga utvecklingsarbete gör oss väl positionerade för fortsatt tillväxt de kommande åren, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett pressmeddelande.
Bakom resultatet ligger också en kostnadsreducerande engångseffekt på 22 miljoner kronor under det fjärde kvartalet – i form av återbetalning av sjukförsäkringspremier.
Antalet digitala abonnenter ökar med 23 procent till 117 424 stycken. Under året har andelen digitala prenumeranter gått från 39 till 46 procent.
Stampen Medias resultat 2021 i korthet.
LÄS ÄVEN: Stampen vänder förlust till vinst 2020