Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Stampens annonssälj upp 9 procent

Publicerad: 23 Februari 2011, 10:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Stampengruppens intäkter ökade 2,5 procent 2010 till 5,2 miljarder kronor. Göteborgs-Posten vände till vinst.


Ämnen i artikeln:

Tomas BrunegårdStampenGöteborgs-Posten

Intäkterna för Stampengruppen uppgick till 5,2 miljarder kronor, en ökning med 2,5 procent jämfört med 2009. Annonsintäkterna ökade med 8,6 procent till 145 miljoner kronor.

Annonsmarknaden tog fart under andra halvåret, skriver koncernchefen Tomas Brunegård i bokslutskommunikén. Annonsvolymen har ökat med 13 procent jämfört med 2009.

Rörelseresultatet blev 289 miljoner kronor, en ökning från 214 miljoner kronor under 2009. Exklusive jämförelsestörande poster, framför allt försäljningen av radioverksamheten 2009, är resultatet 225 miljoner kronor.

Däremot minskar Stampens resultat efter finansnetto från 173 miljoner kronor 2009 till 136 miljoner kronor förra året. Enligt kommunikén beror det på en omvärdering av skuld efter köpet av Gisab som påverkat finansnettot med -64 miljoner kronor.

Gratistidningsverksamheten i Gisab nådde dock rekordresultat, och har "utvecklats till en mycket framgångsrik strategisk investering", enligt Tomas Brunegård. Rörelseresultatet blev 79 miljoner kronor 2010, en ökning från 35 miljoner kronor året före.

Göteborgs-Posten vände ett förlustresultat på -14 miljoner kronor 2009 till en rörelsevinst på 76 miljoner kronor förra året. 

Även internetverksamheten i Stampen Media Partner vände till en blygsam vinst på 11 miljoner kronor. Nettoomsättningen ökade från 141 miljoner kronor till 223 miljoner kronor.

Från Stampens bokslutskommuniké:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.