Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Stampen vänder till vinst

Publicerad: 18 Maj 2015, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Stampen tappar 43 miljoner kronor i intäkter, men vänder till vinst. Nu ska koncernen satsa på ökad digital tillväxt.


Ämnen i artikeln:

Stampen

I Stampen Media Groups kvartalsrapport för 1 januari till 31 mars 2015 visar bolaget på en rejäl vinst jämfört med tidigare år. Det operativa resultatet före omstrukturerings- och engångsposter är 14 miljoner kronor, vilket kan jämföras med samma period för 2014 då resultatet var minus 7 miljoner kronor.

– Under det sista året har vi jobbat mot att kunna göra den här vändningen, så det känns jättebra. Jag hoppas att vi kan fortsätta leverera i linje med det här och mycket tyder på det, säger Martin Alsander, vd på Stampen, till Dagens Media och fortsätter:

– I grund och botten har våra verksamheter förbättrat sig mycket tack vare de tuffa besparingsåtgärder vi har gjort, men vi har också haft ett bättre fokus på försäljning.

Stampens intäkter minskar dock med 43 miljoner kronor.

– Jag tror att vi kommer att fortsätta tappa lite i omsättning under 2015 men redan 2016 tror jag att vi kan komma tillbaka till tillväxt som koncern. Nu vänder vi fokus mot försäljning och det handlar mycket om att få igång den digitala tillväxten där vi ligger lite efter våra kollegor.

Inom vilka områden ser ni de största tillväxtmöjligheterna?

– Inom media så är det naturligtvis inom det digitala, där tror jag att vi kan visa på bra siffror med relativt små insatser. Inom vårt industriben så börjar vår distributionsverksamhet växa med nya externa uppdrag inom postdistribution och framöver kanske också e-handel, säger Martin Alsander.

Hur har ni upplevt den negativa uppmärksamhet som Stampen fått de senaste åren?

– Jag har inte så hemskt mycket att relatera till där, eftersom jag kom in för ett år sedan. Men det har varit väldigt sporrande att försöka vända den här utvecklingen för att få en mer positiv mediabild. Men det är något som är i våra egna händer. Vi kan inte bara be om en mer positiv bild av oss utan det är något vi måste förtjäna. Det är ett långsiktigt arbete.

I förra veckan kunde Dagens Media avslöja att Stampen ska sälja mobilbyrån Mobiento. Enligt Martin Alsander finns det inga fler försäljningar på gång.

– Men sedan är det så att vi är en stor koncern och vi har många juridiska enheter och bolag. Det finns alltid en viss omsättning på våra bolag och det är bara naturligt för en koncern av vår storlek, men det finns inga planerade strategiska avyttringar. De känner vi oss färdiga med.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.