Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Stampen vänder förlust till vinst

Publicerad: 10 februari 2021, 06:38

Stampen Medias vd Johan Hansson.

Stampen Media förbättrar resultatet med 143 miljoner kronor under 2020 jämfört med 2019.


Ämnen i artikeln:

StampenJohan Hansson

Stampen Media redovisar ett resultat (EBITDA) på 128 miljoner kronor för helåret 2020. Det kan jämföras med en förlust på 15 miljoner kronor för 2019.

Omsättningen ökar med 2 procent till 1 374 miljoner kronor trots att annonsintäkterna minskar med 13 procent. Totalt landar annonsintäkterna på 432 miljoner kronor, varav 346 (419) miljoner kronor är annonsintäkter från print och 86 (75) miljoner kronor är digitala annonsintäkter.

Upplageintäkterna ökar med 9 procent till 666 (609) miljoner kronor. Prenumerationsintäkterna landar på 655 (609) miljoner kronor, medan lösnummerförsäljningen uppgår till 11 (10) miljoner kronor.

Stampen Medias titlar tog under 2020 emot drygt 129 miljoner kronor i olika statliga mediestöd.

LÄS ÄVEN: 1,5 miljarder i statligt stöd – här är mediehusen som kammar hem mest

Antalet digitala prenumeranter ökar inom Stampen Media och totalt har mediehuset nu 95 352 digitala abonnenter, vilket är en ökning på 46 procent jämfört med 2019.

– Vi avslutar ett krävande år på bästa möjliga sätt. När vi summerar året har vi haft den största ökningen i antal prenumeranter på GP sedan 1973. Vi har ökat upplagan på Alingsås Tidning med över 25 procent och på TTELA med 7 procent och visar upplagetillväxt på åtta av våra elva prenumererade titlar under året, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett pressmeddelande.

– Vi börjar närma oss 100 000 digitala prenumeranter och har haft en tillväxt i digitala annonsintäkter på 15 procent. Samtidigt har vi genom ett målinriktat och fokuserat omställningsarbete av alla kollegor på VTD vänt vår distributionsverksamhet till en vinst på över 27 miljoner kronor, en förbättring med närmare 70 miljoner mot 2019.

LÄS ÄVEN:
GP värvar sportchef från SVT
Partille Tidning återuppstår som e-tidning
Göteborgs-Posten startar Stockholmsredaktion
Kraftigt ökat resultat för Stampen Media: ”Allt fler prenumeranter” 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

StampenJohan Hansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News