Stampen tappar intäkter

2018-02-08 14:06  

Så ser Stampens resultat ut två år efter krisåret. "Jag är inte längre särskilt orolig för lönsamheten framåt", säger Martin Alsander, koncernchef på Stampengruppen, till Dagens Media.

I maj 2016 tvingades Stampen ansöka om företagsrekonstruktion. Resultatet året efter krisåret visade att mediekoncernen var på rätt väg när de kunde uppvisa att nettoskulden minskat från 1 miljard kronor till 250 miljoner under helåret 2016.

När Stampen nu redovisar resultatet för helåret 2017 uppgår omsättningen till 2,4 miljarder kronor, i jämförelse med 2,8 miljarder för 2016 – vilket innebär en minskning med 14 procent. Justerat för avyttrade verksamheter och jämförelsestörande poster minskade omsättningen med totalt 5 procent.

– Jag tror man måste lära sig att leva med en fortsatt minskad omsättning. Vi har städat upp i princip allting kring rekonstruktionen 2016. Det är ett återhämtningsår, och det är otroligt viktigt att se att vi har landat på fötterna och att verksamheterna står stabilt, säger Martin Alsander, vd och koncernchef på Stampengruppen, till Dagens Media.

Ligger omsättningen på de nivåer du själv hade förväntat dig?

– Vi har lidit av rekonstruktionen för två år sedan även 2017. Tryckeriverksamhet V-tab påverkades negativt genom att våra kunder blev oroliga naturligtvis, och gjorde att många valde andra leverantörer. Nu har vi börjat få tillbaka kunder i det segmentet, men det har slagit igenom mer än vad jag trodde på omsättningen.

Vad gäller Stampens rörelseresultat före avskrivningar för helåret 2017 landar siffran på 132 miljoner kronor, vilket betyder en minskning från drygt 760 miljoner kronor för 2016.

Rörelseresultat för 2016 innehåller däremot skuldnedskrivning från rekonstruktionen 2016 , som då redovisades som vinst.

– Så länge man fortsätter minska intäkterna måste man hela tiden göra saker och ting smartare på kostnadssidan. Våra förväntningar var att det skulle bli en del effekter av rekonstruktionen, och givet det tycker jag att vi har hanterat det väldigt bra, säger Martin Alsander.

Du är nöjd med hur ni har tacklat det?

– Ja. Både hur vi har tacklat det och att vi faktiskt landar på ett positivt resultat, trots intäktsminskningen. Men så länge den pågår måste vi jobba på kostnadssidan, och det är först när man har stabiliserat omsättningen som man kan andas ut.

När tror du att ni kan ”andas ut”?

– Det är nog en fråga till hela branschen tror jag. Det positiva är att det går att ta betalt för innehåll digitalt. Att annonseringen i print minskar är också helt naturligt. Men det är när de två kurvorna möts, det är då man kan börja investera på kostnadssidan igen.

Stampens resultat efter skatt uppgick till 12 miljoner kronor, att jämföra med 2016 års 10 miljoner kronor.

Kassaflödet under helåret 2017 är däremot negativt, -162 miljoner kronor, vilket innehåller återbetalning av ackordslikvid och lönegaranti för omkring 320 miljoner kronor.

– Utmaningen är fortsatt, likt för alla andra, att annonsintäkterna i print fortsätter neråt. Där tappar vi ganska mycket, främst vad gäller GP. Vi arbetar mycket med att bli bättre på det området, och försöka ta fram bättre erbjudanden för annonsörer och jobba på ett lite annat sätt, säger Martin Alsander.

Vad måste ni göra för att vända trenden?

– Det är smågrejer. I stora drag är utvecklingen som den är, annonspengarna flyttas över till andra medier och kanaler. Men jag tror att vi kan bli ännu mer lyhörda för vad kunden vill ha för typ av produkter i print. Jag är inte längre särskilt orolig för lönsamheten framåt, för den tror jag kommer finnas där. Men man behöver nog acceptera att det blir en mindre affär.

Var du orolig tidigare?

– För några år sedan tror jag att ingen riktigt kunde sätta fingret på vart det här skulle sluta. Det handlar om någonting i nedgång och man försöker spara och springa ikapp. Men nu, sedan något år tillbaka, är jag inte längre lika orolig, säger Martin Alsander och fortsätter:

– Vi ligger lite efter många branschkollegor, som har kommit längre när det gäller att ta betalt för digital läsning. Men vi ser nu att vår modell faktiskt fungerar och att det är en väldigt spännande affär. Den totala prenumerationsbasen ökar faktiskt på alla våra titlar just, säger Martin Alsander.

Stampens 2017:

Omsättning

2017: 2,4 miljarder kronor

2016: 2,8 miljarder kronor

Rörelseresultat före avskrivningar:

2017: 132 miljoner kronor

2016: 760 miljoner kronor

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt