Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Stampen slår ihop medieverksamheten

Publicerad: 8 April 2015, 07:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Stampen Local Media och Stampen Media Partner slås ihop. Johanna Öberg tar över hela medieverksamheten.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Johanna Öberg, i dag vd för Stampen Media Partner, blir vd för både Stampen Local Media och Stampen Media Partner när Stampenkoncernen nu slår ihop de båda affärsområdena till Stampen Media.

Stampen Local Medias vd Lena Larsson avgår som vd men blir kvar i koncernledningen och tar istället plats i Stampen Local Medias styrelse.

– Vi ser att den strukturella förflyttningen av annonspengar från tryckt media till digitalt fortsätter. Vår utmaning är att öka vår exponering mot tillväxt samtidigt som vi värnar om den traditionella printaffären, säger Johanna Öberg till Dagens Media och fortsätter:

– Det finns många beröringspunkter mellan bolagen idag, men vi verkar inte tillräckligt nära varandra och genom sammanslagningen skapar vi den bästa förutsättningen för kunskapsöverföring internt och det bredaste erbjudandet externt.

Sammanslagningen av medieverksamheten är ytterligare ett led i Stampens stora omstrukturering av verksamheten, med syfte att vända den negativa utvecklingen och förbättra resultatet. Bland annat har bolagets tunga skuldsättning minskats med en halv miljard kronor.

Genom att samla medieverksamheten är förhoppningen att bolaget ska kunna öka bolagets digitala fokus och kunna vara en mer snabbfotad och förändringsbenägen organisation.

– Vi har ägnat året åt att storstäda, sälja delar och möblera om. Idag har vi ett stabilt finansiellt läge och tydligare inriktning men utmaningarna på mediemarknaden tar inte slut bara för att vi är starkare ekonomiskt. Vi måste rusta organisationen för att bli mer snabbfotade, få större genomförandekraft och ett ökat kommersiellt fokus, säger Martin Alsander, koncernchef på Stampen Media Group, i ett pressmeddelande.

Johanna Öberg var tidigare chef inom Kinnevikgruppen och tillträdde som vd för Stampen Media Partner i januari efter Martin Alsander.

Enligt Johanna Öberg kommer de två separata bolagen i formell mening att bestå, men affärsområden är ett, Stampen Media, med en ledning.

– Hur vi är strukturerade med olika juridiska enheter är irrelevant för kunderna och inget de ska märka överhuvudtaget. Det är ett affärsområde och en ledning som leds av mig, säger hon och fortsätter:

– För att få större genomförandekraft och ett ökat kommersiellt fokus måste vi använda alla de resurser som finns inom alla våra mediebolag.

Har det här att göra med den turbulens som har varit kring Stampen?

– Det här är ingen sammanslagning baserad på historian utan en framåtblickande satsning. Vi ser att mediemarknaden kommer att fortsätta förändra sig hela tiden, då måste vi vara organisatoriskt anpassade för att kunna förändra vårt erbjudande till kunderna i takt med att marknaden förändras, säger Johanna Öberg och fortsätter.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.