Stampen slaktar marknadsavdelningen

Johan Hansson, vd Stampen Media. Foto: Stefan Berg

Stampen säger upp ett 20-tal personer på främst marknadsavdelningen och ger säljarna ett ensidigt frivilligerbjudande att lämna företaget.

Nedbemanningen kommer att bestå av både uppsägningar och frivilliga avslutserbjudanden för sälj- och marknadsorganisationerna.

”Vi kommer att gå ut med ett ensidigt frivilligerbjudande till en del av vår säljkår om att avsluta sin anställning. Dessutom blir det nödvändigt med ett 20-tal uppsägningar som i första hand berör marknadsavdelningen men också övriga delar av organisationen, dock inte redaktionerna”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson i ett pressmeddelande.

Stampen skriver att företaget vill ställa om mot en mer läsarintäktsdriven affär, eftersom annonsintäkterna i print fortsätter att minska medan läsaraffären utvecklas mer positivt. Koncernen har den senaste tiden förstärkt redaktionerna med ett 30-tal journalisttjänster.

”Det här är en del av omställningen för vår långsiktiga affärsutveckling. Den strategi som Stampen Media har arbetat med under det senaste året fokuserar på prenumerationsintäkter och redaktionella satsningar. Innehållsskapande och produkt- samt teknikutveckling blir helt avgörande i den affären. Därför gör vi dessa organisationsförändringar”

Nu inleds MBL-förhandlingar och målet är att organisationsförändringana ska vara klara efter sommaren.

Axel Andén

Publicerad 2018-05-22 13.17Uppdaterad 2018-05-22 13.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: