Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Stampen ökar resultatet

Publicerad: 24 Augusti 2012, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Stampen har minskat sina annonsintäkter men kraftigt ökat de digitala intäkterna, visar koncernens senaste delårsrapport.


Ämnen i artikeln:

Stampen Media PartnerPromediaStampenGöteborgs-Posten

Under första halvåret 2012 genomgick Stampen flera förändringar. Bland annat utsågs Pelle Mattisson till ny koncernchef och Stampen Media Partner förvärvade Forma Contract och Hello There.

En genomgång av koncernens senaste delårsrapport visar att intäkterna under perioden låg kvar på en stabil nivå. Sammanlagt minskade intäkterna marginellt, från 2 713 miljoner kronor för motsvarande period 2011 till 2 698 miljoner kronor 2012.

Rörelseresultatet ökade dock, från 114 miljoner kronor de sex första månaderna 2011 till 138 miljoner kronor under motsvarande period 2012. 

Under samma period minskade koncernens annonsintäkter med 81 miljoner kronor, motsvarande 8 procent, samtidigt som de digitala intäkterna ökade med 43 miljoner kronor, vilket motsvarar över 50 procent.

"I koncernens olika affärsområden avspeglas osäkerheten i konjunkturen, såväl som tydligheten i den strukturella förändringen. Annonskonjunkturen i tryckta medier är svag, medan tillväxten i de digitala kanalerna är snabb.", skriver Tomas Brunegård, vd och koncernchef, i en kommentar i rapporten.

Morgontidningen Göteborgs-Posten minskade under perioden sina intäkter något, från 628 miljoner kronor 2011 till 607 miljoner kronor 2012. Rörelseresultatet innan skatt ökade dock, från 33 till 43 miljoner kronor.

Enligt delårsrapporten har antalet läsare på gp.se ökat kraftigt under våren och den totala räckvidden för sajten har ökat med 2 procentenheter jämfört med samma period 2011.

Dagstidningskoncernen Promedia erfor en minskning både vad gäller intäkterna och rörelseresultatet innan skatt. Intäkterna gick från 590 miljoner kronor 2011 till 553 miljoner kronor 2012 och rörelseresultatet innan skatt minskade från 37 miljoner kronor till 11 miljoner kronor.

Enligt delårsrapporten märkte Promedia av en avmattning av annonsmarknaden, vilket ledde till att platsannonseringen minskade med 27 procent. De digitala intäkterna ökade dock och utgör nu sammanlagt 5 procent av annonsintäkterna.

Stampen Media Partner, som samlar koncernens bolag inom digitala och sociala medier, ökade emellertid både sina intäkter och sitt rörelseresultat innan skatt under det första halvåret 2012. Intäkterna ökade från 167 till 240 miljoner kronor och rörelseresultatet innan skatt ökade från 9 till 11 miljoner kronor, jämfört med motsvarande period 2011.

Delårsrapporten uppger att det ökade rörelseresultatet på Stampen Media Partner bland annat beror på förvärven av OTW och Hello There. Samtidigt har de båda områdena Lifestyle Media och Mobile Media visat en stark tillväxt.

Stampen gruppen utgörs av affärsområdena Göteborgs-Posten, Promedia, GISAB, Mediabolaget Västkusten, V-TAB och Stampen Media Partner.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.