Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Stampen ökar intäkterna under andra kvartalet – men lägger ner Wallstreet Media

Publicerad: 24 augusti 2021, 05:58

Johan Hansson, vd för Stampen Media.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Stampen Media ökar intäkterna med 13 procent under årets andra kvartal, men jämförelsen gör mot ett hårt coronadrabbat kvartal. Samtidigt bekräftas att utomhusbolaget Wallstreet Media läggs ner.


Ämnen i artikeln:

StampenWallstreetCoronaviruset

Stampen Medias intäkter under årets andra kvartal landar på 354 (314) miljoner kronor, vilket är en ökning på 13 procent. Annonsintäkterna ökar med 17 procent till 101 miljoner kronor, medan prenumerationsintäkterna ökar med 7 procent till 170 miljoner kronor. Under kvartalet hade Stampen Media totalt 100 000 digitala prenumeranter.

– Vi möter coronapåverkade jämförelsetal på annonssidan, vilket har gjort det lättare att växa. Med det sagt har de digitala annonsintäkterna ökat med 42 procent, vilket är en kraftig förbättring även jämfört med andra kvartalet 2019. Vi har parallellt haft en fortsatt bra underliggande tillväxt inom både prenumeration och distribution på 7 respektive 28 procent under kvartalet, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett pressmeddelande.

Rörelseresultatet (EBITDA) ligger i det andra kvartalet på 19 (6) miljoner kronor. Justerad EBITDA, efter omstruktureringskostnader, hamnar på 24 (2) miljoner kronor. 

Stampen Media har under det andra kvartalet bland annat haft kostnader om 14 miljoner kronor för nedstängningen av utomhusbolaget Wallstreet Media. Bolaget läggs ner till följd av att man tappat kontraktet med Västtrafik från och med 1 januari 2022.

LÄS ÄVEN: Wallstreet Media förlorar uppdraget hos Västtrafik 

Stampen Medias andra kvartal i sammandrag.

 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News