torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Stampen ökade intäkterna

Publicerad: 10 februari 2012, 07:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

UPPDATERAD. Stampen-gruppen ökade intäkterna med 7,8 procent under 2011. För dagensmedia.se berättar vd Thomas Brunegård om koncernens resultat.


DT

Dante Thomsen


Stampen-gruppens intäkter under 2011 uppgick till totalt 5,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 5,2 miljarder kronor året innan.

Samtidigt ökade annonsintäkterna med 88 miljoner kronor – trots att utvecklingen mattades av under andra halvåret.

Sammanräknat landade rörelseresultatet på 420 miljoner kronor. Där ingick också omstruktureringskostnader på 58 miljoner och engångskostnader på 201 miljoner kronor. Det kan jämföras med ett rörelseresultat på 289 miljoner kronor året innan.

Trots det minskade rörelseresultatet för alla verksamhetsområden utom Promedia och GISAB, som ger ut Mitt i-tidningarna.

Bäst gick det för verksamhetsområdet "Övriga verksamheter", som vände en förlust på 44 miljoner kronor till en vinst på 126 miljoner. Där ingår bland annat Mktmedia och Stampen Marknad.

– Det är plus och minus. 2011 kunde ha blivit ett fantastiskt år och vi hade en väldigt bra inledning. Slutet blev däremot inte bra och nu har vi en väldigt hög beredskap inför 2012. Samtidigt får vi vara nöjda med att det utvecklas åt rätt håll, säger Stampens koncernchef Thomas Brunegård till dagensmedia.se.

Att intäkterna mattades av under sista delen av året beror på det ekonomiska läget i världen.

– Det slog emot oss rejält under det fjärde kvartalet.

Är ni nöjda med resultatet?

– Jag är nöjd med hur vi tog oss igenom 2011. Det är varken matematik rakt ner i källaren eller upp i himlen. Vi stängde tre tryckerier och det är smärtsamma beslut att fatta.

Hur har 2012 börjat?

– Jag kan bara konstatera att januari var en svag månad. Jag tror att man ska vara väldigt medveten om att vi går in i ett mycket osäkert läge. Vi lever i en strukturomvandling där vi delvis går från print till digitalt men samtidigt utvecklar våra printprodukter, säger han och fortsätter:

– Den här omställningen är en långsiktig och jobbig process och den måste få fortsätta med kraft under 2012, oavsett konjunkturen.

Hur går det för era digitala verksamheter?

– Vi har en fantastisk ökningstakt när det gäller trafiken och jag tror att det nya mobila beteendet med smartphones och läsplattor kommer betyda väldigt mycket för oss. Vi har aldrig varit med om något liknande när det gäller trafikökningar. Däremot ger det digitala än så länge inte några stora intäkter.

Har ni några planer på hur ni ska omvandla trafikökningen till intäkter?

– Det har vi, men man får testa sig fram. Här tror jag att utvecklingen gynnar oss. Dels genom uppkomsten av appar men vi gynnas också av annonsörernas villighet att testa saker i mobilen. Även om det som sagt inte rör sig om några stora pengar, säger han och fortsätter:

– Vi får inte göra om samma misstag som vi gjorde när internet kom. Vi kunde inte hantera den utvecklingen, men nu är vi bättre förberedda.

Stampen planerar också att bredda verksamheten utanför Sverige.

– Att etablera oss utomlands har ett stort fokus i år.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev