Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Stampen Local Media skär ner igen

Publicerad: 25 September 2015, 05:08
Uppdaterad: 18 Februari 2016, 08:14

UPPDATERAD. Nya erbjudanden om avgångsvederlag har gått ut på Stampen Local Media.


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Så sent som i somras gick ett erbjudande om avgångsvederlag ut till de anställda inom Stampen Local Media, har Journalisten.se tidigare berättat. Totalt skulle 50 miljoner kronor sparas, varav 25 miljoner på personal.

Och förra året kunde Dagens Media berätta om ett omfattande sparpaket i koncernen då hela 100 tjänster, varav 60 redaktionella, skulle försvinna. 2013 fick 38 personer lämna Stampen Local Media.

Nu ska koncernen återigen göra sig av med personal, enligt uppgift till Dagens Media.

Det bekräftas av Cecilia Krönlein, redaktionellt ansvarig inom Stampen Local Media och chefredaktör på Göteborgs-Posten.

I ett mejl till Dagens Media skriver hon:

"Bakgrunden är att vi nu jobbar stenhårt med att förbättra vårt innehåll såväl i print som online. Vi satsar rejält mer på innehåll, som satsningarna som vi gör på GP:s papperstidning och en rad nyrekryteringarna de senaste månaderna visar. I detta måste vi prioritera våra resurser till att fokusera på just innehåll samtidigt som vi förenklar paketering både när det gäller papperstidningarna och de digitala kanalerna.

I klartext fler som jobbar med text, bild, ljud och rörligt innehåll. Färre som redigerar."

Ett erbjudande om avgångsvederlag går nu ut till webbredaktionen, som består av 13 medarbetare.

Istället ska en redaktionell digital specialistgrupp bildas, som ska bestå av åtta personer. Det är en del av tydligare gemensam digital satsning inom Stampen Local Media. Rekryteringen till specialistgruppen ska i första hand ske internt.

"Den kommer att omfatta åtta tjänster och jobba på ett helt nytt sätt med nya verktyg. Till den gruppen behöver vi medarbetare som kan allt från att skriva snabba nyhetstexter till att SEO-optimera, göra rörliga inslag, fatta publiceringsbeslut och i högt tempo hantera journalistiskt innehåll. För att vi ska kunna samla de bästa krafterna bjuds alla medarbetare inom hela SLM in att söka till spetsgruppen.

Gruppen är ännu inte tillsatt, men vi ser den som ett första steg mot att bygga en gemensam onlinegrupp för alla titlar SLM:s titlar."

Målet är att öka de digitala intäkterna från nuvarande 80 miljoner kronor till 150 miljoner kronor 2016.

Cecilia Krönlein ser dock att arbetsbrist kommer att uppstå.

"Här ser vi att en övertalighetssituation kommer uppstå inom gruppen för webbpublicering på GP. Hur stor denna övertalighet blir beror på flera faktorer, som vi får återkomma till senare i höst när vi har nytt publiceringsverktyg på plats och fullt ut kan jobba på nytt sätt."

"Framöver kommer vi även här behöva nyrekrytera eftersom vi ser att vi också behöver kompetenser som vi idag helt saknar på företaget."

Dessutom planerar Stampen Local Media att avveckla redigeringen i Trollhättan, vilket påverkar 14 personer. Men samtidigt ska den lokala sidplaneringen förstärkas med 5,5 tjänster. Göteborgs-Posten får då ytterligare 1,5 tjänst, Bohusläningen 1,5, TTELA 1, Hallands-Posten 1,0 och Hallands Nyheter 0,5 tjänst.

LÄS ÄVEN:

Stampens förlust – en halv miljard

Samma innehåll i Stampens tidningar

100 tjänster bort på Stampen Local Media

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.