Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Stampen lägger ned gratistidning

UPPDATERAD. Gratistidningen Falkenbergsposten läggs ned på torsdag. "Jag kan inte uttala mig om andra tidningar", säger Johan Hansson, vd för Stampen Media, till Dagens Media angående uppgifter om fler nedläggningar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 19 December 2018, 14:40

Ämnen i artikeln:

StampenHallands Nyheter

Foto: Falkenbergsposten

Torsdagens nummer blir den lokala gratistidningen Falkenbergspostens sista, det rapporterar Hallands Nyheter

– Lönsamheten är för dålig, intäkterna täcker inte kostnaderna för produkten, säger Viveka Hedbjörk som är publisher för Hallands Nyheter och Hallandsposten, till tidningen. 

Gratistidningen har delats ut en gång i veckan och haft en upplaga på runt 21 000. 

Dagens Media har varit i kontakt med Stampens koncernchef Martin Alsander tidigare under dagen för att få uppgifter om eventuell nedläggning av ytterligare gratistidningar bekräftade. 

Martin Alsander ville då inte bekräfta uppgifterna om nedläggning, men svarade att man ser över Stampens produkter kontinuerligt. 

– Det är inget som jag kan kommentera just nu. Vi ser kontinuerligt över vilka produkter som vi ska ha på marknaden. 

När det gäller Falkenbergspostens nedläggning hänvisar han istället till Stampen Medias vd Johan Hansson.

När Dagens Media når Johan Hansson säger han att man öven ser över andra titlar. 

– Falkenbergsposten läggs ned och det vi gör nu är en utvärdering av alla våra gratistidningar, vi gör kontinuerligt en sådan genomlysning. Jag kan inte uttala mig om andra tidningar eftersom ingenting är färdigställt än men vi har ett antal titlar som vi tittar på ur ett lönsamhetsperspektiv. 

Vilken är den främsta anledning till att Falkenbergsposten läggs ned?

– Den främsta anledning är att lönsamheten är för dålig. Precis som för prenumerationstidningarna är den stora kostnaden distribution och tryck i en pappersprodukt. Den enda intäktskällan är annonser i papper, så när papperspriserna går upp och annonserna i print faller blir det svårare och svårare att få ihop affären för den typen av produkt, säger Johan Hansson och avslutar:

– De resurser vi har vill vi lägga på våra huvudprodukter och prenumerationsprodukter. 

 

 

Ämnen i artikeln:

StampenHallands Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.