söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Sportåret – inget lyft för morgonpressen

Publicerad: 2 februari 2012, 06:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

År med många sporthändelser brukar innebära ett lyft för kvällspressen. Men morgonpressen räknar inte med någon draghjälp.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


2012 är ett typiskt ”kvällspressår” med hockey-VM, fotbolls-EM och OS, vilket gör att både Expressen och Aftonbladet ser ljust på året.

IRM spår visserligen att reklamintäkterna för print totalt sett kommer att minska med 2,13 procent i år till 9,8 miljarder kronor – och att kvällspressen kommer att backa med 3,11 procent.

– Annars hade kvällspressen tappat ännu mer. De är ju ganska beroende av vissa branscher. Exempelvis bil är viktigt för kvällspressen, men vi ser inget som tyder på att det blir mycket bilannonsering 2012, sa IRM:s vd Magnus Anshelm nyligen till Dagens Media.

Men morgonpressen kan inte räkna med samma skjuts i försäljningen.

– Sporthändelser påverkar vår försäljning väldigt lite. Vi ser istället större ökningar när det är valår, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev