Sparpaket på Mittmedia

Printannonseringens nedgång har slagit mycket hårdare än förväntat, säger vd:n Per Bowallius till Medievärlden.

Mittmedias annonsintäkter har under den första delen av 2018 dalat med hela 16 procent, skriver Medievärlden. Nu planeras investeringsstopp, anställnings- och vikariestopp. Dessutom har koncernens mål om att bli helt digitala skyndats på. Mittmedias nya deadline kring att vara en "digital first"-verksamhet har flyttats från år 2026 till år 2020-2021.

– Digitaliseringen går bättre än förväntat, upplagan går som väntat och läsarintäkterna är under kontroll. Det är printannonseringens nedgång som slår avsevärt mycket hårdare än vi förväntat oss, säger Mittmedias vd Per Bowallius till Mediavärlden.

Per Bowallius förväntar sig en lägre intäktsnivå både i år och nästa år, vilket innebär att koncernen måste öka takten när det gäller framtida organiseringssätt.

– Vi kan inte bara säga upp folk utan vi måste också ändra vårt sätt att arbeta och organisera oss. En del i det är deskorganisationen där vi går från lokala deskar till en virtuell desk för hela organisationen.

Mittmedia har dessutom ett mål om att fördubbla antalet digitala prenumeranter 100 000, till årsskiftet. Koncernen har nu 61 000 fullbetalande digitala prenumeranter, men i våras stannade tillväxten av.

– Det var ett tillfälligt hack i kurvan, och vi har jobbat aktivt med olika åtgärder sedan dess, säger Per Bowallius.

Koncernen kommer även att snabba på sin övergång till dagsdistribution av papperseditionerna.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-09-04 13.25Uppdaterad 2018-09-05 05.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: