Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sossetidningens aktion mot GT – delar ut godisbilar utanför redaktionen

Publicerad: 6 Februari 2015, 10:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

GT drog nyligen igång kampanjen #godisstopp. Nu kontrar den socialdemokratiska tidningen Ny Tid med att dela ut godisbilar utanför GT:s redaktion.


Ämnen i artikeln:

GTFrida Boisen

Sedan Frida Boisen tog över som chefredaktör på GT har tidningen lanserat flera omtalade – och ibland kritiserade – kampanjer som exempelvis folkomröstningen mot trängselskatten, som GT vunnit pris för.

Nyligen lanserade GT sin nya kampanj #godisstopp som syftar till att få folk att inte äta godis i februari.

Nu kontrar den socialdemokratiskt ägda tidningen Ny Tid med en godisaktion utanför GT:s redaktion i Göteborg. Ny Tid kallar GT:s initiativ lovvärt, men anklagar samtidigt tidningen för att ha " publicerat lögner, förvridit fakta och spätt på politikerföraktet i sann populistisk anda" i samband med kampanjen mot trängelskatten.

– Vi har tänkt mycket kring GT och hur de agerar de senaste åren. Det är folkomröstningskampanjer, man delar ut korvar utanför Way Out West (som är en vegetarisk festival, reds anm.) och nu kommer den här godiskampanjen. Man fäktar åt alla håll och kanter, det finns ingen konsekvens i det man gör, säger Ny Tids chefredaktör Johan Flanke till Dagens Media.

Vid 12-tiden i dag kommer Johan Flanke att tillsammans med sina kollegor dela ut godisbilar utanför redaktionen.

– Det är väl jättebra att belysa det osunda i att äta för mycket socker, men samtidigt har man blundat för de miljöskadliga effekter som vårt bilåkande har och att luftföroreningar årligen dödar människor i Göteborg, säger Johan Flanke och tillägger:

– Sen ska jag säga att vi kommer vara noga med hygienen när vi kommer till GT:s redaktion. Vi vet att de är rädda för att få digerdöden och det vill vi inte bidra till. Därför kör vi med plasthandskar.

Var det du som kläckte idén?

– Det var jag och min kollega Eric Öbo som började spåna på det här och vi kände att om de ska köra en sluta äta godis-kampanj nu då får vi skoja lite med dem. Nu ska vi snart dra på oss långkalsongerna och gå bort till Kungstorget.

Vad hoppas du att aktionen ska leda till?

– Jag hoppas att effekten blir att GT tänker till litegrann och börjar agera konsekvent.

GT:s kampanjer har ibland fått kritik för att vara populistiska. Det är något som Johan Flanke håller med om.

– Ja och det kanske är just det som är meningen. Vi lever alla i ett tufft medielandskap där upplagorna sjunker. Jag möter gärna det genom att tänka igenom vilken målgrupp vi har och hur vi når ut till dem med mer relevant journalistik. Vilken strategi GT har vet jag inte men det fäktas mycket och upplagan sjunker tyvärr på ett farligt sätt.

– Jag vill ha kvar GT som en seriös och trovärdig aktör i Göteborgs medielandskap.

Tror du att Frida Boisen kommer äta någon godisbil?

– Frida Boisen var ju en gång i tiden chefredaktör för Topphälsa och då propagerade hon för att cykla mer. Nu är hon chefredaktör för GT och då spiller hennes engagemang från Topphälsa över. Det tycker jag är bra men jag önskar att det också kunde spilla över till hur hon funderar kring trafiksituationen och luftmiljön i Göteborg.

– Men som svar på din fråga, nej jag tror inte att hon kommer äta något godis.

Frida Boisen tar godisaktionen med ro.

– Det är bra med reaktioner. Uppenbarligen är godis en väldigt laddad fråga. Jag hoppas att debatten GT startat om godisätande kommer att fortsätta sätta avtryck. Hittills har mer än en halv miljon svenskar nåtts av vår kampanj och jag är överväldigad av genomslaget, skriver hon i ett sms till Dagens Media och fortsätter:

– Ny Tid får gärna dela ut godis. Hade jag inte just nu stått på scen på Ohlininstitutet just för att diskutera GT:s internationellt prisade opinionsjournalistik med Per Svensson hade jag gärna tagit emot en påse för att spara till en regnig dag i höst.

Ny Tid grundades 1892.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

GTFrida Boisen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.