Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Sofia Olsson Olsén: "Jag kan verkligen sakna att skriva"

Publicerad: 7 Mars 2018, 12:45
Uppdaterad: 8 Mars 2018, 08:05

Sofia Olsson Olsén lämnar rollen som publisher på Aftonbladet. Läs den stora intervju som Dagens Media gjorde med henne bara veckorna innan hon 2016 skulle ta det historiska klivet upp till chefsposten på tidningen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSofia Olsson Olsén

Idag onsdag stod det klart att Sofia Olsson Olsén lämnar rollen som publisher för Aftonbladet – istället tar Lena K Samuelsson över rodret.  Lena K Samuelsson har sedan december agerat som tillförordnad publisher då Sofia Olsson Olsén sjukskrev sig i samband med #metoo.

Dagens Media träffade Sofia Olsson Olsén veckorna innan hon tog över rollen som publisher efter Jan Helin. Hennes kliv upp blev historiskt då Aftonbladet inte haft en kvinnlig chefredaktör sedan starten 1830.

– Det är alltså verkligen dags nu, sade hon till Dagens Media våren 2016.

Läs hela intervjun från 2016 om Sofia Olsson Olséns karriär, hennes passion för journalistik och tankarna kring att ta över Aftonbladet:

 

"Det finns en förväntan i luften"

Ordning och reda. Kärlek till tydliga mål och en extrem förändringsvilja. Och så glädjen i att vinna i lag. Alla är bitar Sofia Olsson Olsén nämner som bidragande till att hon i drygt 25 av sina 30 år i tidningsbranschen befunnit sig i olika chefspositioner. I december förra året valde Jan Helin att lämna Aftonbladet, och när hon då fick frågan att gå in och stötta upp, fanns det helt enkelt inget nej.

– Jag har alltid varit sådan att jag vill hjälpa till när man ber mig om det. I det här fallet var någon tvungen att ta ansvaret och eftersom att jag till viss del redan börjat ta över när Janne Helin efter sommaren gick in ett separat projekt, kände jag att jag ville göra det för tidningens och organisationens skull, säger Sofia Olsson Olsén.

Att Jan Helin valde att sluta kom inte som någon chock för Sofia Olsson Olsén, däremot att han valde att lämna Schibsted-koncernen och gå till SVT.

– Helt oväntat var det inte, man sitter kanske inte kvar på en chefredaktörsstol alltför länge. Det är ju ändå en roll som tär rätt mycket på en. Men jag trodde att han skulle gå vidare inom koncernen, och det gjorde mig ledsen att han valde att lämna helt och hållet.

Hur är stämningen på Aftonbladet just nu?

– Jag skulle säga att det rullar på och är lite business as usual. Samtidigt blir det naturligtvis så att stämningen häktas upp något under en period med tillförordnad chefredaktör, ingen vet vart vi befinner oss i frågan och många vill se en permanent lösning på plats. Så visst finns det en rastlöshet och förväntan i luften.

Samtidigt redovisar Aftonbladet en något minskad omsättning på 1 935 (2 019) miljoner kronor för helåret 2015. Rörelseresultatet minskar till 233 (237) miljoner kronor. Däremot ökar de digitala intäkterna från 699 miljoner kronor till 783 miljoner kronor för helåret 2015.

– Tillväxten online drivs till stor del av annonsintäkterna i mobilen och tv. Kundbasen i Plus fortsätter att växa och var i slutet av kvartalet 234 000 kunder, vilket innebär att Plus nu är Sveriges största tidning sett till antalet prenumeranter, säger Raoul Grünthal, tillförordnad vd på Aftonbladet och Schibsteds Sverigechef.

Han menar vidare att det är mycket starka resultat Aftonbladet redovisar.

– Aftonbladet står starkt och är ett av de mest lönsamma mediehusen, sett ur både ett svenskt och internationellt perspektiv.

 

Sofia Olsson Olsén hade från början tänkt sig en helt annan karriär än inom journalistiken. Hon spelade basket i division ett, skulle bli idrottslärare och pluggade hårt under gymnasiet för att komma in på GIH.

– Men sedan stod jag plötsligt där med ett trasigt knä och insåg att kroppen inte skulle hålla för en idrottskarriär. Mina bra betyg ville jag ju ändå göra någonting av, och eftersom jag alltid tyckt mycket om att skriva sökte jag in på journalisthögskolan.

Hela den våren gick hon på kryckor. Men eftersom hon aldrig satt sin fot på en tidningsredaktion, gick hon upp på Borlänge Tidning och bad dåvarande nyhetschefen Henrik Brors om att få spendera lite tid på redaktionen, för att ta reda på om journalistiken verkligen var någonting för henne.

– Jag tog jungfrusilen där på en gång och var fast. Efter det väntade en resa genom olika lokaltidningar, där jag började som reporter och redigerare, men ganska snabbt fick rollen som nöjesredaktör på Arbetarbladet i Gävle.

Det var år 2007 som Sofia Olsson Olsén kom till Aftonbladet, där hon på liknande vis snabbt hamnade i ansvarsposition, som redaktionschef för tidningens Nya medier-avledning. När Aftonbladets "Online Academy" drog igång – satsningen som gick ut på att förflytta hela personalstyrkan till att bli en digital organisation – var det hon som tog täten och ledde omställningen.

– Det var en fantastisk resa. Runt 370 personer skulle göra en digital förflyttning, och det krävdes att alla medarbetare var tvungna att förstå vart vi var på väg och att utvecklingen var oundviklig, och dessutom förstå Aftonbladets och sin egen roll i den nya medievärlden. Rent administrativt var det såklart en katastrof. Men idag känns det otroligt att vi kommit så långt på ganska kort tid, vilket har sin grund i att vi faktiskt gjorde den här resan tillsammans tidigt.

Rollen som ansvarig för "Online Academy" är en av dem Sofia Olsson Olsén trivts allra bäst i, men eftersom att hon har "kastat sig vilt" mellan olika avdelningar, och bland annat varit tidningens HR-chef, upplever hon det svårt att göra någon rangordning.

– Jag har haft det roligt i alla roller egentligen, men det som kanske var absolut roligast var när jag fick vara med om att starta upp våra kommersiella sajter och vara ute och träffa företag. Den främsta anledningen till att det var så kul var egentligen för att jag fick möjlighet att jobba nära annonssäljarna, för de är en speciell sorts härliga människor.

 

Kärleken till Aftonbladet säger Sofia Olsson Olsén är konstant, och mycket av det är tack vare medarbetarna.

– Det är den oerhörda kraften i att vara så många duktiga människor på samma plats, som jobbar mot gemensamma mål, som jag tycker så mycket om. Även när vi inte vill samma saker, har vi diskussioner som för oss framåt och som leder till någonting gott. Många medarbetare här är himla lojala mot sin arbetsplats, vilket gör att vi blir ett starkt kitt.

Det är när det verkligen brinner till, som när Aftonbladet nyligen efter en granskning av Kommunal kunde göra avslöjandena om mångmiljonförluster i fackförbundets krogverksamhet, som Sofia Olsson Olsén känner extra starkt för tidningen.

– Vid ett sådant tillfälle skapas en oerhörd lagkänsla. Under arbetet med den digitala flytten passade vi på att undersöka vad de anställda tyckte var det viktigaste för att trivas på jobbet, och då kom det fram speciellt två delar i det: att ha roligt på arbetsplatsen tillsammans med sina kolleger, och att ha tydliga mål att jobba emot tillsammans. Det där är sådant jag tror sitter i väggarna på Aftonbladet, och det kan märkas extra tydligt vid stora avslöjanden som Kommunal.

Vad ser du för utmaningar framåt för Aftonbladet?

– Som jag ser det utgörs vår bransch av utmaningar – den mest grundläggande som berör alla tidningar är såklart hur vi ska ta betalt för vårt digitala innehåll. Idag lär vi oss en hel del om hur vi ska kommunicera med våra läsare, men det finns jättemycket kvar att lära. Om vi jämför oss med jättar som Facebook som ständigt attraherar användarna, kan vi välja att antingen bli rädda eller inspireras. Själv tror jag att vi har massor av kunskap att hämta där. Sedan har jag såklart tankar kring framtida förändringar, men det är inget jag vill avslöja just nu.

Fokus för Aftonbladet ska ligga på att vara den primära nyhetskällan för hela Sverige, menar hon, men poängterar att det också måste läggas kraft på mer fördjupande journalistik.

– Att kunna erbjuda publiken förklaringar och bakgrund och kanske framför allt snabba sammanfattningar så att de inte vänder sig någon annanstans för det, är jätteviktigt. Webb-tv:n ska vi också satsa stort på, och vår digitala plus-tjänst. Så egentligen ligger fokus på många områden. Vi ligger till exempel väldigt bra till i Ungdomsbarometerns senaste mätning, där vi når ut fantastiskt i målgruppen 15-24 år som primär nyhetskälla. Det är såklart en fantastisk känsla, så nu gäller det att behålla dem och attrahera nya.

Kan du sakna att vara reporter?

– Det är väldigt roligt att ha ledande befattningar, fast jag kan verkligen sakna att skriva. Det fina med att vara journalist är dock att jag inte skulle känna någon som helst prestigeförlust över att gå tillbaka till att vara reporter. Det klart att det finns hierarkier på en arbetsplats, men kunskapsmässigt ligger vi i samma nivå med varandra, så för mig är det lika högt värderat att vara reporter som någonting annat.

Sofia Olsson Olsén beskriver sig själv som en typisk nyhetsknarkare:

 – Jag älskar breaking-lägen och när det händer saker som sätter fart på redaktionen. Men riktigt bra genomarbetade reportage – det kan nästan få mig att börja gråta. Senaste exemplet var SVT:s serie "Experimenten" om Karolinskas tidigare stjärnkirurg Paolo Macchiarini, men även vårt eget Kommunal-knäck. Sådana granskningar gör mig otroligt stolt över den sammantagna journalistkåren, så till den grad att jag kan bli tårögd.

När det gäller journalistbranschen i stort, är hon mer förstämd och menar att hon ibland frågar sig vart man är på väg, i en tid när journalister blir allt mer ansatta som yrkesgrupp.

– Jag kan fundera över hur vi ska klara oss och hur journalistiken ska överleva, med hot från hatsajter och så kallade alternativ-medier som ägnar sig åt att smutskasta journalistkåren genom att hävda att vi mörklägger saker och ting. Jag avskyr för övrigt det namnet – "alternativmedier" – för mig är det inte medier som håller på med journalistik, utan bara en extremt vinklad sanning, säger hon och fortsätter:

– Journalistiken är idag hård prövad, och frågan är hur vi ska lyckas vidmakthålla en så god och objektiv journalistik som möjligt, när vi pressas hårt från flera håll. När det finns en kraftig trend i att smutskasta journalistiken samtidigt som vi får ta personliga påhopp – det är ett skitläge tycker jag. Det är primärt de kvinnliga medarbetarna på tidningen som är ansatta, bara att ha sin byline med e-post-adress vid en artikel kan räcka för att det ska skapas ett helvete.

På Aftonbladet diskuterar man problemet ivrigt.

– Ibland kan det kännas tröstlöst, och jag har faktiskt inte svar på hur vi ska komma vidare. Ska vi börja berätta mer om det här och visa upp hatet offentligt? Eller kommer det bara ge ytterligare fyr på brasan? Vad som står klart är att det här är en branschgemensam fråga, och ingenting som kan lösas av en enskild tidning.

Frågan om hon skulle vilja ta över rollen som Aftonbladets chefredaktör permanent, menar hon är svår att svara på i nuläget.

– Men desto längre tiden går, desto mer kommer jag in i rollen. Det är ett väldigt spännande och roligt uppdrag, och Aftonbladet ser jag utan tvekan som världens roligaste arbetsplats. Men nu ligger ju frågan lite där, om man ska ta in någon extern eller om det ska vara en intern rekrytering. Jag kommer att förhålla mig till den lösning som blir. Men generellt tycker jag att det bör sitta en kvinna som Aftonbladets chefredaktör härnäst, det har det inte gjort sedan starten 1830. Det är alltså verkligen dags nu.

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin nummer 4, 2016.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev