Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sofia Olsson Olsén: "Det här är ingen ensam kvinnas show"

Publicerad: 6 April 2016, 10:11
Uppdaterad: 6 April 2016, 10:20

Aftonbladets nya publisher Sofia Olsson Olsén om sin största utmaning och kärleken till Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

På ett stormöte i morse presenterades Sofia Olsson Olsén som ny publisher på Aftonbladet – som sände live från mötet. I sin nya roll blir hon vd, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sveriges största nyhetstidning online.

– Just nu är det omtumlande. Jag sa det tidigare till några i personalen att känslorna är ”all over the place”. Jag är så stolt och så rörd över mottagandet på redaktionen. Det kom tårar. Jag lever nära mina känslor. Jag är jävligt ödmjuk inför uppgiften, men vi ska göra det tillsammans – det här är ingen ensam kvinnas show, säger Sofia Olsson Olsén, till Dagens Media.

Hur länge har du vetat om det här?

–Inte jättelänge, men det har varit en process. Det är ett stort uppdrag och det var inte helt solklart att säga ja, det var något jag måste fundera över, av respekt för mig själv. Beslutet måste bottna ner i magen, är det det här jag vill?

Varför tackade du ja?

– För att det är så roligt här. Jag älskar den här tidningen och jag älskar medarbetarna. Jag har jobbat här i nio år, jag känner folk och jag känner mig trygg i vem jag är. Dessutom finns det så extremt mycket kompetenta medarbetare, det är få förunnat att få sitta i den här positionen med alla dessa medarbetare som, för det mesta i alla fall, drar åt samma håll.

Sedan Jan Helin i mitten av december lämnade sin tjänst har Sofia Olsson Olsén axlat rollen som chefredaktör medan Schibsteds Sverige-vd Raoul Grünthal haft rollen som vd för Aftonbladet. Nu tar Sofia Olsson Olsén, med omedelbar verkan, över hela ansvaret för Aftonbladet.

– Den största skillnaden för mig personligen blir affärssidan, att jag också ska produktutveckla. Tid har jag alltid lagt ner på mitt jobb, men nu handlar det om att prioritera den ännu bättre och förstå vad som är viktigt här och nu och gå in i de frågor där jag behövs. Den största utmaningen blir tiden. Det handlar om att strukturera och organisera, vilket är en av mina fördelar, säger hon.

Toppcheferna i mediebranshen har väckt stor uppmärksamhet med sina, i vissa fall, höga löner. Löner som betalats ut samtidigt som deras tidningar skurit ned kraftigt på bemanningen. Sofia Olsson Olséns företrädare Jan Helin lyfte 7,5 miljoner kronor i ersättning 2013, när hans incitamentsprogram föll ut. Sofia Olsson Olsén vill inte kommentera vilken lön hon får på Aftonbladet.

– Det är en uppgörelse mellan mig och min arbetsgivare.

Är du nöjd?

– Ja, jag är nöjd.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.