Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Sofia Olsson Olsén blir publisher för Aftonbladet

Publicerad: 6 April 2016, 07:33
Uppdaterad: 6 April 2016, 09:32

UPPDATERAD. Här är Jan Helins ersättare. Sofia Olsson Olsén tar förutom chefredaktörsposten även rollen som publisher.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSofia Olsson-Olsén

Nu är det klart vem som tar över som publisher efter Jan Helin på Aftonbladet. Klockan 10.30 samlade Schibsteds svenska koncernchef Raoul Grünthal Aftonbladets personal för ett stormöte.

Det framgår av ett mejl skickat till alla medarbetare på tidningen.

– Vi kommer att hålla ett möte klockan 10.30. Då kommer Raoul att presentera en ny publisher, sade Fredrik Lindén, informationsdirektör på Schibsted, till Dagens Media på onsdagsmorgonen.

Sofia Olsson Olsén har varit tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare på Aftonbladet efter att Jan Helin i mitten av december förra året aviserade att han skulle lämna Aftonbladet för SVT. Raoul Grünthal har varit tillförordnad vd.

Nyheten läckte

Resumé var först med att berätta om att Sofia Olsson Olsén kommer att presenteras som permanent chefredaktör. Det har in i det sista varit oklart om Schibsted, med Sverige-vd:n Raoul Grünthal i spetsen, skulle tillsätta en ny publisher för Aftonbladet eller om ansvaret skulle delas på en chefredaktör och en vd.

Under onsdagsmorgonen informerades fackklubbarna på Aftonbladet om att Sofia Olsson Olsén nu kommer att bli permanent chefredaktör, enligt uppgift till Dagens Media. Samtidigt fick de information om att hon även tar över vd-stolen för Aftonbladet. Tidningen får därmed en ny publisher – samma roll som Jan Helin har haft sedan 2012.

Uppgifterna bekräftades strax efter 10:30 på onsdagsförmiddagen i ett pressmeddelande från Aftonbladet. Sofia Olsson Olsén tillträder som publisher "omgående".

– Jag är stolt, glad och ödmjuk inför uppgiften. Aftonbladet är branschledande, och jag har ambitionen att stärka och utveckla den positionen ytterligare. Det är ett jobb som vi ska göra tillsammans, med hjälp av våra olika kompetenser och vårt stora driv, och alltid med våra användare i fokus, säger Sofia Olsson Olsén i pressmeddelandet.

Första kvinnan – sedan 1830

Enligt Schibsteds ursprungliga plan skulle en ersättare ha presenterats senast 31 mars. Sofia Olsson Olsén blir den första kvinnan någonsin att styra Aftonbladet.

Dagens Medias reporter Amanda Törner mötte nyligen Sofia Olsson Olsén för en längre intervju.

– Det är ett väldigt spännande och roligt uppdrag, och Aftonbladet ser jag utan tvekan som världens roligaste arbetsplats. Men nu ligger ju frågan lite där, om man ska ta in någon extern eller om det ska vara en intern rekrytering. Jag kommer att förhålla mig till den lösning som blir. Men generellt tycker jag att det bör sitta en kvinna som Aftonbladets chefredaktör härnäst, det har det inte gjort sedan starten 1830. Det är alltså verkligen dags nu, svarade hon på frågan om hur hon skulle ställa sig till att ta över efter Jan Helin permanent.

Sofia Olsson Olsén kom till Aftonbladet 2007, och blev då redaktionschef för Aftonbladets nya-medier avdelning. Hon har sedan dess haft roller som HR-chef, chef för Aftonbladets Online Academy och chef för Aftonbladets betaltjänst Plus.

Före tiden på Aftonbladet har Sofia Olsson Olsén haft chefstjänster på tidningar som Norra Västerbotten, Dala-Demokraten, Dalarnas Tidningar och Arbetarbladet. Hon inledde sitt yrkesliv som butiksbiträde på Gustafsons blomsterhandel i hemstaden Borlänge. Det första journalistjobbet var på Borlänge Tidning, där Sofia Olsson Olsén började 1987.

"Krävs mod och innovation"

Jan Helin har som Aftonbladets publisher blivit känd för sitt arbete med att skapa en nyhetsorganisation som prioriterar nätet och mobilen. Det övergripande målet har varit att skapa Sveriges "primära nyhetskälla", dit svenskarna per automatik vänder sig vid stora nyhetshändelser. Att skapa en hög direkttrafik – oberoende av de sociala mediernas nyckfulla algoritmer – har varit en uttalad strategi.

– Redan för sju år sedan sade vi att Aftonbladet ska vara ett onlinebolag som också ger ut en tidning. Vi har arbetat systematiskt utifrån detta och når nu dagligen mer än 3,5 miljoner människor, vilket både är unikt och historiskt. Vi ska målmedvetet fortsätta att utveckla och testa nya tjänster, nya produkter och nytt innehåll, säger Sofia Olsson Olsén i pressmeddelandet och fortsätter:

– Konkurrensen har aldrig varit tuffare och mer internationell. Det krävs mod och innovation för att behålla och stärka vår position som nyhetsledare och vi ska med lust och glädje fortsätta kämpa tillsammans för att vinna. Att aldrig slå sig till ro har alltid varit Aftonbladets kännetecken, säger Sofia Olsson Olsén.

Läs hela intervjun med Sofia Olsson Olsén i Dagens Media nummer 4, 2016. Saknar du en prenumeration på Dagens Media? Teckna en här.

Som prenumerant kan du även logga in och läsa innehållet digitalt.

Det här är Sofia Olsson Olsén

Ålder: 50 år, och väldigt nöjd med det.

Familj: Gift med Olov, 48. Fem barn och ett barnbarn.

Bor: Solna.

Kör: Kan köra alla bilar, men cyklar helst.

Medievanor: Nyhetssajter i allmänhet och Aftonbladet i synnerhet, P1, poddar, Twitter, FB, bloggar. Försöker verkligen förstå meningen med Snapchat.

Intressen: Reser gärna, tränar inte lika gärna – men gör det, och hänger med barnbarnet som kallar sin farmor ”tjocka bajsblöja” när hon blir arg.

Dold talang: En jäkel på att rensa avlopp och har falköga för korrekturfel.

Svaghet: Socker, den nya Polly Puffar Sea Salt är riktigt farliga.

Blir glad av: Människor som gör andra människor gott.

Blir arg av: Människor som gör sig dummare än de är.

Drömmer om: Ett eget pensionat i Grekland.

Första jobb: Butiksbiträde på Gustafsons blomsterhandel i Borlänge.

Drömjobb: Skriva sköna bästsäljare i en 185 kvm stor lägenhet med utsikt över Central Park i NYC.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev