Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Smarteyes vill förbjuda Specsavers reklam

Publicerad: 11 juli 2013, 11:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Glasögonföretaget Smarteyes vill att Marknadsdomstolen ska förbjuda konkurrenten Specsavers reklam där de hävdar att konkurrenters glasögon är dyrare än deras.


Smarteyes vill att all reklam från Specsavers med innebörden att "Smarteyes har höjt priset med 50 procent" ska förbjudas. Företaget menar att Specsavers i sin marknadsföring jämför de två kedjornas erbjudanden på ett orättvist sätt.

"Smarteyes yrkar att Marknadsdomstolen vid vite om en miljon kronor, eller annat verkningsfullt vitesbelopp som Marknadsdomstolen finner lämpligt, förbjuder Specsavers att vid marknadsföring av glasögon på sätt som skett eller väsentligen samma sätt jämför erbjudanden om glasögon från Specsavers och Smarteyes utan att tydligt lämna information om att Specsavers och Smarteyes respektive erbjudanden avseende enkelslipade glasögon skiljer sig åt", står det i stämningsansökan.

Stämningen avser två annonser som gått i Göteborgs-Posten och Helsingborgs Dagblad under våren och sommaren.

Den första annonsen har texten: "Nu har Smarteyes höjt priset med 50%. Hos oss är allt som vanligt," och den andra annonsen har texten: "Goda nyheter På Specsavers har vi fortfarande samma lågapriser. Smarteyes har höjt priserna med 50%".

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.