Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Skräckfilmsfestival kuppar SvD

Publicerad: 19 Maj 2015, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Dopannonsen i Svenska Dagbladet bjuder in till dop av djävulens barn. Bakom annonsen står skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest.


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Bilden på djävulsbebisen från Svenska Dagbladets familjesida har blivit en snackis i sociala medier. Lucys hår, som formar talet 666, och e-mailadressen rehtom.snatas, som blir "satans mother" baklänges, har fått många att undra.

– Jag har nog aldrig sett något liknande. Tyvärr har det brustit i våra rutiner, man har inte reagerat på det här och det var ju synd. Vi ska se till att det inte händer igen, säger SvD:s informationschef Björn Hygstedt till Aftonbladet.

Bilden är en annons för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest, en festival som också tidigare har gjort sig känd för sina annorlunda marknadsföringsmetoder.

Under förra årets Guldnyckeln tog skräckfilmsfestivalens dåvarande kampanj guld i kategorin "underhållning" och silver i kreativitetspriset. Kampanjen byggde då på att festivalens medlemmar blev inbjudna med ett hotfullt mms där någon skickade en bild på medlemmarnas hem och skrev att de var i deras vardagsrum.

Kampanjen var framtagen av Saatchi & Saatchi.

– Marknadsföring är otroligt viktigt för oss, det är långsiktigt. Festivalen är medlemsinriktad, men vissa år gör vi stora festivaler där det är fritt fram för vem som helst att komma, och då är det viktigt att vi inte blir bortglömda under tiden, sa Roger Glassel, ansvarig för skräckfilmsfestivalen till Dagens Media då.

På sin Facebook-sida länkar Roger Glassel idag till Aftonbladets artikel om "satasbarnet", och skriver:

– Hm...

Dagens Media har sökt Gustav Egerstedt, creative director på Saatchi & Saatchi.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.