Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Skånska Dagbladet bantar förlusten med flera miljoner

Publicerad: 31 Juli 2019, 11:18

Skånska Dagbladet minskar sin förlust med flera miljoner kronor. Lars Sjögren är publisher på Skånska Dagbladet och Norra Skåne.

Skånska Dagbladet har under året jobbat bort flera miljoner av sin förlust. Pekar på lägre distributions- och tryckkostnad som orsak.


Ämnen i artikeln:

Skånska DagbladetLokalpress

När Skånska Dagbladet lämnar in sitt slutgiltiga koncernbokslut för 2018, är det efter ett år av kraftiga förbättringar. Under året har bolaget jobbat bort stora delar av sin förlust. 

– Vi har lagt om vår distribution, ändrat tryckerilösning och fortsatt försöka hitta på nya sätt att tjäna pengar, samtidigt som vi delar hela branschens utmaning med vikande intäkter i de traditionella grenarna, skriver publishern Lars Sjögren i ett mejl till Dagens Media.

Han lägger till:

– 2018 har varit ett slitår men det har också gett resultat. Vi har även fortsatt effektivisera verksamheten.

Förra året redovisade Skånska Dagbladet ett rörelseresultat på minus 1,2 miljoner kronor, ebit. Året innan gick man back med 15 miljoner kronor på samma post.  Omsättningen minskade från 170 miljoner netto till 160 miljoner netto mellan åren.

I koncernen ingår de lokala morgontidningarna Skånska Dagbladet och Norra Skåne. Den förstnämnde med spridningsområde i mellersta, sydvästra och sydöstra Skåne. Tidningen Norra Skåne bevakar främst Hässleholm och Osby.

I sina ägor har koncernen även andra verksamheter: man driver bland annat resebyrå och fastighetsbolag. 

Fokuserar man bara på tidningsverksamheten – moderbolaget – så hamnar nettoomsättningen på 147 miljoner kronor. År 2017 låg den på 157 miljoner kronor.

Efter att bolagets tidningsdistributör gått i graven, bytte man till nya samarbetspartnern Tidningstjänst AB – som fungerar bra och har inneburit besparingar. Dette skedde i början av 2018.

 I delar av sitt upptagningsområdet har Skånska Dagbladet varit beroende av konkurrenterna Gota Medias och Bonniers distributionstjänster. Dessa är man mindre nöjd med: ”I Bonniers område har genomförandet av ny utdelningsorganisation delvis havererat. Hos Gota Media har våra prenumeranter drabbats av försämringar i form av uppsamlingsbrevlådor”, står att läsa i förvaltningsberättelsen.

Under 2018 sjösattes digitala satsningar, bland annat i form av ny personal. Under året rullade man även ut en digital prenumerationstjänst som man över tid kommer att skifta fokus till. Än så länge har betaltjänsten levt upp till tidningens upsatta mål.

Skånska Dagbladet pekar liksom i princip alla lokala mediehus på de globala techplattformarna som den största faran inför framtiden: 

”Bolaget delar övriga branschens utmaningar, att över tid hitta fungerande balanser i en värld där oreglerade globala nätjättar tillåts kapa åt sig stora vinster på seriösa publicisters bekostnad”, skriver man bokslutet.

Den skånska dagstidningen oroar sig för den vikande annonsförsäljningen i print, men ser också stora möjligheter att positionera sig i en allt mer sammanväxt storstadsregion. Den digitala försäljningstillväxten beskrivs som god, men papperstidningen pekas ut som en fortsatt viktig produkt. 

Hur länge klarar sig Skånska Dagbladet som dristående tidning? Får ni bud från storkoncernerna?

– Det pågår inga sådana diskussioner. Det är min övertygelse att tron på att alla problem ska lösas genom stordrift är gravt felaktig. Alla tidningar har sina unika situationer och då måste man också hitta specifika lösningar för att nå framgång, Vi samarbetar gärna med andra, men då ska samarbetet vara fruktsamt och långsiktigt för båda parter.

Ni befinner er mitt i en effektiviseringsprocess. Vad har ni för mål gällande 2019? 

–Frågan om mål och resultat håller vi i en trängre krets.  

Vad är det som ni har outsourcat under 2018 som nämns i bokslutet?

– Gratistidningar och några andra redaktionella sidoprodukter.

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.