Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

SJF: "Förödande för hela Sverige"

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling kommenterar Mittmedias förslag om att sparka 75 procent av alla journalister.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Augusti 2016, 08:06
Uppdaterad: 18 Augusti 2016, 08:20

Ämnen i artikeln:

JournalistförbundetMittmedia

Igår rapporterade Dagens Nyheter om Mittmedias förslag som bland annat går ut på att 422 journalister skulle sägas upp och flera dagstidningar göras om till gratistidningar.

Jonas Nordling, ordförande på Journalistförbundet menar att förslaget skulle få stora konsekvenser för lokaljournalistiken på orterna.

– Det är klart att ett sådant här förslag skulle vara förödande för lokaljournalistiken och för hela Sverige. Jag tror inte någon skulle motsätta sig den analysen, inte Mittmedias styrelse heller. Om du gör dig av med tre fjärdedelar av journalisterna på tidningarna som täcker stora delar av mellansverige och norr får det en avgörande betydelse för bevakningen. Inte ens public service kan täcka upp för det.

Samtidigt är Jonas Nordling noga med att påpeka att den här typen av ekonomiska diskussioner inte är unika.

– Det som vi får inblick i nu är diskussioner som pågår inom alla koncerner, i alla styrelserum. Det som är nytt är att andra utifrån får en inblick i det. Om någon trott att det inte funnits anledning till att vara orolig över journalistikens framtid lär man bli orolig nu.

Vad har du fått för reaktioner från medlemmar?

–   På Mittmedia har man levt i ständig nedskärning sedan koncernen bildades. Men man har på något sätt ändå känt sig trygg i att målet inte är att tjäna pengar utan att bedriva viktig journalistik. Det uppfattningen står kvar hos ägarna. Men om beslutet skulle bli verkligheten är det frågan om de kan leva upp till den devisen. Därför går de även ut och dementerar uppgifterna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.