Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Sifo-chefen sågar upplagekriget

Publicerad: 12 Maj 2011, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Kvällstidningarnas upplagor är ointressanta ur ett köparperspektiv, menar Sifo-chefen Peter Callius, som går hårt åt Aftonbladets och Expressens upplagebråk.


Aftonbladets och Expressens ordkrig om upplagan eskalerade när Aftonbladet valde att lämna TS-mätningarna förra året. Den senaste tiden har båda tidningarna skruvat ned retoriken i sina egna kanaler, men i en debatt på Stockholm Media Week hettade det till igen.

– Aftonbladet har varit svenska mästare i gratisupplagor, sa Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, som även upprepade sin misstanke att konkurrentens beslut om att dra sig ur mätningarna grundar sig i ett minskande gap.

– Vi vill ha tydliga mätningar som endast mäter sålda tidningar, förklarade Aftonbladets redaktionschef Magnus Ringman, och hänvisade till det månatliga scorecard som Aftonbladet publicerar med räckvidd och upplaga för alla kanalerna.

Men upplagefrågan är mest en intern tävling, menade Carl Wåreus, projektledare på OMD. För reklamköparnas del är siffrorna i princip oviktiga.

– Lägg pengarna på att öka räckvidden istället, sa han.

Sifo-chefen Peter Callius gick än längre i sin kritik.

– Det är som att se två grannar som diskuterar vem som har störst... eh, båt, sa han från scenen på Stockholm Media Week.

Magnus Ringman höll – till viss del – med.

– Räckvidden är det väsentliga för oss. Upplaga är en ointressant mätning.

Thomas Mattsson:

– Räckvidd är viktigt men upplaga är det vedertagna måttet utomlands.

Stephan Drenzel

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.