Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Segulahs plan för Mitt i: Ska växa digitalt – och på flera nya marknader

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Inga personalminskningar – utan jakt på tillväxt. Segulahs plan för Mitt i-koncernen handlar om att lansera tidningar på helt nya marknader. – Bolaget har ett starkt redaktionellt koncept, säger Marcus Jansson, partner på Segulah.


Ämnen i artikeln:

VLT

Förvåningen i mediebranschen blev stor när affären mellan riskkapitalbolaget Segulah och Stampenägda VLT AB presenterades i somras. Många ser det som märkligt att ett riskkapitalbolag – som köper för att kunna sälja till ett högre pris längre fram – valde att ta över en printtung verksamhet helt beroende av annonsintäkter. Annonsintäkter på en marknad som minskar i takt med att allt fler annonsörer väljer digitala kanaler för att nå ut med sina budskap.

Affären kan ses i ljuset av att Stampen är extremt hårt pressat ekonomiskt, både på grund av att Handelsbanken dragit åt tumskruvarna och på grund av skenande förluster och stora nedskrivningar. Något som kan ha haft effekt på prislappen.

Men Segulah har haft ögonen på Mitt i-koncernen under lång tid. Det säger Marcus Jansson, partner och ansvarig för inne­havet på Segulah.

– Vi tittade på Mitt i redan när Stampen köpte bolaget (2008, reds amn.). Vi var inte med och slogs om det då, men har haft det på radarn, säger han.

Under våren togs kontakterna med Stampen. Enligt Marcus Jansson var det Stampens företrädare som kontaktade Segulah, och andra aktörer.

Mitt i-tidningarna har varit en stabil kassako, med en lönsamhet på 20–30 procent. En siffra som är ovanligt hög i tidningsbranschen. Segulah ser inte någon anledning till att spara pengar genom att dra ned på personal.

– Mitt i har ett väldigt bra redaktionellt koncept och är ett välfungerande företag. Att skära ned är sällan det bästa sättet att öka värdet i ett bolag.

I stället ska kraftig tillväxt ge den värdeökning som måste till för att Segulah i framtiden – investeringshorisonten brukar ligga på fyra till sju år – ska kunna avyttra bolaget till ett högre pris.

Vägen dit ska gå genom att lansera Mitt i-tidningar på fler marknader.

– Digital tillväxt är en möjlighet. En annan är att ge ut Mitt i på fler ställen än i dag. Bolaget har ett starkt koncept och vi ser att det är de mest lokala medierna som står starka.

Konkurrensen på mindre orter är hård, där det ofta finns starka lokaltidningar med väl inarbetade varumärken. Flera lokaltidningskoncerner har även startat och köpt gratistidningar på sina utgivningsorter.

Mitt i:s finansiella framgång bygger på en hårt centraliserad produktion, där 31 utgåvor baserade på stadsdelar eller kommuner i Stockholm med omnejd produceras från en och samma redaktion. Ska den modellen användas torde storstäder ligga närmast till hands att skapa kloner i.

Marcus Jansson vill inte avslöja vilka marknader som expansionen ska ske på.

– Där är vi fortfarande i en analysfas. Jag kan inte kommentera det.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

VLT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.