Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Se & Hör om Maddes graviditet: "Victoria mest populär"

Publicerad: 4 September 2013, 12:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

För Svensk Damtidning innebär prinsessan Madeleines graviditet klirr i kassan. Men på Se & Hör tonar man ned betydelsen av den nya kungababyn.


Ämnen i artikeln:

HovetSe HörSvensk Damtidning

I går briserade nyheten om att prinsessan Madeleine är gravid. En nyhet som är mumma för kändistidningarna – och som också ledde till ett smärre haveri för Svensk Damtidning – som hade rubriken ”Maddes baby-stress” på omslaget till sitt senaste nummer.

– Ingen har vetat att hon var gravid. Artikeln i sig handlar om Jonas Bergström och Stephanie af Klercker som väntar barn, säger Margareta Heed, reporter på Svensk Damtidning till Svenska Dagbladet.

Trots det är nyheten om Madeleines graviditet ändå en mycket glad nyhet för Svensk Damtidning.

– När september kommer brukar upplagorna dala lite, därför är vi extra glada för skjutsen som Madeleines graviditet kan ge, säger tidningens chefredaktör Karin Lennmor till Dagens Media.

Hon berättar att sommaren varit ljus för Svensk Damtidning. Förutom det fina vädret har Europas kungahus, och inte minst bröllopet mellan Madeleine och Chris O´Neils, levererat hett nyhetsstoff för tidningen.

– Vi ligger ungefär på 14000 ex över förra årets upplaga. På stranden passar papperstidningen bättre än Ipaden.

Även hösten ser positiv ut för svensk Damtidning.

– Annonsmässigt är vi redan fullsålda för september, mycket tack vare kungens 40-årsjubileum. Sen följer dopet i England och Silvias 70-årsdag, säger Karin Lennmor.

På Se & Hör ljuder det dock något annorlunda tongångar. Där tonar man istället ned betydelsen av Madeleines graviditet.

– Vi är glada för Madeleines och Chris skull men för Se & Hör innebär inte graviditeten särskilt mycket. Vi följer såklart prinsessan under tiden fram till förlossningen men det är babyns födelse som är det största för oss. Blir det en prinsessa eller en prins eller kanske rent av tvillingar, det senare hoppas jag på, säger tidningens chefredaktör Carina Löfkvist till Dagens Media.

Förväntar ni er ökad försäljning nästa nummer, samt de nummer som följer fram till förlossningen?

– Nej inte alls. Visserligen har vi märkt ett ökat intresse för kungafamiljen men det är Victoria som är mest populär hos våra läsare.

Gustav Thunander


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.