Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

SD anklagas för att ha hittat på annonsbojkott

Publicerad: 13 September 2013, 09:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

UPPDATERAD. Sverigedemokraterna hävdar sig vara utsatta för en annonsbojkott. Nu döms partiets utspel ut som ett påhitt – konstruerat för iklä partiet "offerkoftan".


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Slutspurten inför kyrkovalet den 15 september pågår för fullt. Inför valet har mycket fokus legat på Sverigedemokraterna – som nu hävdar att de utsatts för en "utbredd annonsbojkott".

Bland annat pekas Länstidningen Södertälje, Helsingborgs Dagblad och Norra Skåne ut i ett pressmeddelande som partiet skickade ut igår.

Enligt Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna, är det ett "stort avbräck" att partiets annonser refuserats av flera tidningar.

– Det är väldigt tråkigt. Vi har lagt mycket pengar på det här men det verkar som att man bedömer våra annonser annorlunda än andra partiers, säger han till Dagens Media.

Länstidningen Södertäljes ansvariga utgivare Anna Levin är dock av en annan åsikt. Hon säger att SD medvetet tagit fram en annons som partiet visste skulle ratas.

– Jag är helt övertygad om att det är ett uttänkt drag. Det är ju deras grej att påstå att de blir censurerade och att alla ska tycka synd om dem, säger hon till Dagens Media.

Mimmi Karlsson-Bernfalk, ansvarig utgivare på Norra Skåne, är av en liknande åsikt.

– De hamnar i den vanliga offerkofta-fällan som de gillrar för sig själva hela tiden, säger hon till Dagens Media.

Att Anna Levin valde att stoppa annonsen beror på en formulering om att islam är en religion med totalitära drag. Inte att den kom från SD, förtydligar hon.

– Det är en olämplig mening som jag som ansvarig utgivare inte kan stå bakom.

Anna Levin föreslog en ändring i annonsen, men fick då kalla handen av partiet.

– Det var inte alls intresserade av det.

Mimmi Karlsson-Bernfalk, som stoppade en annons med texten " Kyrkoskatten bekostar idag reklamkampanjer för ökad invandring och anställning av imamer", säger också att SD har hittat på annonsbojkotten.

– Men annonserar man hos oss ska det vara korrekt information i annonserna.

Vad är det som var fel?

– För det första finns det ingen kyrkoskatt längre, Sverigedemokraterna har blandat ihop begreppen ( kyrkoskatten ersattes med en kyrkoavgift år 2000, reds anm.), säger hon och fortsätter:

– Dessutom har kyrkoavgiften, mig veterligen, aldrig använts till reklam för ökad invandring.

Lars Johansson är chefredaktör på Helsingborgs Dagblad och även han intygar att det inte rör sig om någon bojkott mot Sverigedemokraterna. Att annonsen stoppades beror helt enkelt på att den strider mot HD:s värdegrund.

– SD:s annons andas islamfientlighet och påståendet om att kyrkoskatten avlönar imamer är ju helt absurt. Vi tror på alla människors lika värde och därför säger vi nej till den här annonsen, säger han till Dagens Media.

Martin Kinnunen igen:

– Det är ju inte en bojkott mot oss men mot våra budskap.

Enligt honom är det en principsak att inte ändra i annonserna.

– Ibland kan vi tänka oss att ändra men men i just den här frågan tycker vi inte att det är rätt.

Så ni väljer hellre ingen annons än en ändrad annons?

– Ja.

Räknade ni med att annonsen skulle stoppas?

– Vi visste att det var större risk med annonsen där vi nämner islam men vi trodde inte att de andra annonserna skulle stöta på patrull.

Sverige har kyrkoavgift sedan år 2000, varför kallar ni det för skatt?

– Vi använder ordet skatt eftersom att det i vardagligt tal fortfarande kallas för det.

Vilka imamers anställning har bekostats av kyrkoavgiften?

– I Stockholm anställdes en imam utan protester från kyrkan centralt.

Vilka "reklamkampanjer för ökad invandring" syftar ni på i annonsen?

– Reklamkampanjer är vanligt förekommande bland annat i samband med påskuppropet. I samband med vårt riksdagsinträde tapetserade de också tunnelbanan med invandringspositiva budskap.

Martin Kinnunen slår också tillbaka mot påståendet att partiet vill att väljarna ska tycka synd om dem.

– Man röstar inte på ett parti för att man tycker synd om dem.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.