Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Science Based Targets, klimatprojekt och demokratiuppdrag – hållbarhet allt mer prioriterat för medierna

Publicerad: 7 februari 2022, 06:46

Foto: Pixabay

Allt fler i mediebranschen väljer att prioritera hållbarhetsarbetet – men hur ser lite olika ut. Dagens Media har pratat med mediehusen, mediebyråerna, branschorganisationerna och distributionsbolaget Early Bird för att teckna en bild över vad de gör på området. Här hittar du alla artiklar vi publicerar under veckan.


Ämnen i artikeln:

Tema: Hållbarhet i mediebranschenHållbarhet

Klimat och miljö – nu drar Dagens Medias temavecka om mediebranschens hållbarhetsarbete igång
Vilket ansvar har – och tar – mediehusen och mediebyråerna för hållbarhetsfrågorna? Har mediebolagen, jämfört med andra företag, en särskild roll att ta? Och hur kan branschorganisationerna arbeta för att stötta sina medlemmar i detta arbete? Idag inleds Dagens Medias temavecka om hållbarhet.

Demokratiaspekten unik för mediebolagens hållbarhetsarbete
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.

Bortom sopsortering och miljöhus – så kan mediebolagen sänka sina koldioxidutsläpp
Färre resor, fler digitala möten och sopsortering på kontoret i all ära. För de mediebolag som vill ta steget bortom de vanliga klimatåtgärderna finns det sätt att dra ner på utsläpp de alla bidrar till – och som är lika stora som flygindustrins: internet.

Klimatprojekt i fokus för branschorganisationerna 2022
Branschen är emot ett förbud mot fossil reklam och tror på självreglering istället. I år sjösätts flertalet projekt i syfte att få koll på klimatavtrycket för att i sin tur kunna minska det.

Tryck, transporter och kundernas kampanjavtryck – här är områdena mediebyråerna jobbar med för att minska sin klimatpåverkan
Flera mediebyråer har som mål att bli klimatneutrala. Samtidigt vill byråerna få kunderna att klimatkompensera sina kampanjer via projektet Media Climate Fund, som drivs av Sveriges Mediebyråer. Här berättar nio byråer om vad de gör för att minska utsläppen och sitt klimatavtryck.

Hälften av alla miljöpåståenden är ”greenwashing” – men hårdare straff väntar: ”Finns anledning att tänka till”
Det finns stora brister i hållbarhetskommunikationen, men inom kort blir det dyrare att bryta mot marknadsföringslagen. På IAB:s seminarium om ”greenwashing” redde Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, ut vad som gäller.

Utomhusbolagens klimatarbete: JCDecaux planerar att klimatkompensera kundernas kampanjer – så gör konkurrenterna
JCDecaux ska i år lansera en klimatberäkning av hur mycket kundernas kampanjer släpper ut. Nästa steg blir att även klimatkompensera kampanjerna.
✓ Clear Channel drar igång sin beräkning av klimatavtrycket i år
✓ Ocean håller på att ta fram mål och mätmekanismer

Innehåll, resor och energianvändning största klimatbovarna hos tv-husen
På TV4, SVT och Nent ligger fokus framåt på att minska klimatpåverkan från innehållsproduktionen, resorna och energianvändningen – bland annat genom att bli bättre på att mäta, effektivisera och gå igenom hela värdekedjan.

Samdistribution, hållbart papper och mindre plast – så ska tidningarna minska sitt klimatavtryck
Vid 2030 ska såväl Bonnier News som Schibsted ha halverat sitt klimatavtryck. Men hur? Mediehusen om ■ de största klimatutsläppen ■ deras utvecklingsområden ■ konkreta mål.

Early Birds knep för att bli mer hållbara: elbilar, HVO och schysta villkor
Fordonen är en stor klimatbov för bolag som ägnar sig åt paketutdelning. På mediehusens gemensamma satsning Early Bird har man anslutit sig till Science Based Target, och arbetet med att minska sin miljöpåverkan pågår konstant.

 

Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en. 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev