Dagspress
Schibsteds vinst över förväntan – men Aftonbladet minskar intäkterna
Publicerad: 10 februari 2023, 07:17
Foto: Schibsted
Det norska mediebolaget Schibsted, som äger bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet, visar på en EBITDA-vinst på 651 miljoner norska kronor under fjärde kvartalet.
Svenska Dagbladets, Aftonbladets och Omnis moderbolag Schibsted slår förväntningarna och kan presentera en vinst på knappt 60 miljoner norska kronor över förväntan, 651 miljoner mot 593 miljoner i förväntad vinst.
Intäkterna för mediekoncernen hämnade dock under förväntningarna, 3 988 miljoner norska kronor, vilket var under den förväntade siffran om 3 995 miljoner norska kronor.
Rörelseresultatet blev 285 miljoner norska kronor, vilket var högre än estimatet 274 miljoner norska kronor.
LÄS OCKSÅ: Schibsted ska spara 500 miljoner NOK: ”Alla behöver se över sina prioriteringar”
För det svenska tidningsägandet ser smådystert ut. Aftonbladet minskade sina intäkter under det fjärde kvartalet. De backade med sju procent till 395 (423) miljoner norska kronor. För helåret blev nedgången sex procent. På valutajusterad basis i fjärde kvartalet minskade de dock med tre procent, jämfört med samma period föregående år. Nedgången berodde främst på vikande annonsmarknad, skriver Direkt.
– Den digitala transformationen fortsätter. För Aftonbladets del tappar print mindre än väntat samtidigt som tidningen ökar de digitala prenumerationsintäkterna, främst drivet av tillväxt i Plus. I kombination med god kostnadskontroll och tillväxt i nya områden, inte minst affiliate, kompenserar Aftonbladet tappet i annonsintäkter, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för News Media-divisionen i ett pressmeddelande.
Tidningar som bygger på prenumerationer, där Svenska Dagbladet ingår, minskade sina intäkter med 3 procent i det fjärde kvartalet och 1 procent för helåret. Omsättningen i det fjärde kvartalet var 825 miljoner norska kronor (850), skriver Finwire.
Övrigt, där bland annat Omni ingår, hade oförändrade intäkter om 183 miljoner norska kronor i det fjärde kvartalet.
De digitala annonsintäkterna minskade med 7 procent i Sverige justerat för valutaförändringar, till 264 miljoner norska kronor (285 ). Annonsintäkterna i Sverige totalt sett landade på 328 miljoner (362 MNOK)
– Annonstappet är väntat och en konsekvens av de makroekonomiska utmaningar vi nu möter. För att parera detta minskar News Media kostnaderna med brutto 500 miljoner kronor de kommande två åren. Det säkrar digitalt hållbara och lönsamma mediehus, men också att vi kan fortsätta driva digitaliseringen, säger Siv Juvik Tveitnes.
LÄS OCKSÅ: Linnéa Kihlström: Schibsted-direktörens anklagelser om avtalsbrott är löjliga