Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Schibsteds vinst minskade första kvartalet

Publicerad: 30 April 2013, 05:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Schibsted Sverige minskade sitt rörelseresultat med 24 miljoner kronor under det första kvartalet 2013. Sorgebarnet är Svenska Dagbladet.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet

Totalt uppgick Schibsteds rörelseresultat för det första kvartalet till 64 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 88 miljoner kronor under samma period året innan.

Omsättningen landade samtidigt på 992 miljoner kronor, vilket är en liten ökning jämfört med första kvartalet 2012, då omsättningen var 976 miljoner kronor.

– Våra digitala verksamheter fortsätter att utvecklas positivt samtidigt som de strukturella utmaningarna för papperstidningarna blir allt större, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Bäst gick Aftonbladet, som ökar sitt rörelseresultat från 45 miljoner kronor till 57 miljoner kronor under det första kvartalet. Tidningens omsättning landade samtidigt på 498 miljoner kronor vilket är en minskning jämfört med 2012 då omsättningen var 502 miljoner kronor.

– Aftonbladet visar ett mycket starkt resultat, till stor del tack vare en spektakulär utveckling för mobilannonseringen, säger Raoul Grünthal.

Schibsted Sveriges andra tidning Svenska Dagbladet gick det däremot sämre för. Totalt gör tidningen en förlust på 11 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en vinst på 18 miljoner kronor under första kvartalet 2012. Även omsättningen minskade något, från 276 miljoner kronor till 253 miljoner kronor.

– Svenska Dagbladet har stärkt sin position på annonsmarknaden, men den allmänna nedgången för morgontidningar påverkar även SvD:s resultat negativt.

Schibsted Tillväxtmedier ökade samtidigt sin omsättningen till 249 miljoner kronor vilket kan jämföras med 235 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet på 26 miljoner kronor var oförändrat.

– Tillväxtmedier fortsätter att växa, vilket är en viktig förklaring till att koncernen visar stigande omsättning trots papperstidningarnas sjunkande försäljning, säger Raoul Grünthal i pressmeddelandet.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.