Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Schibsteds vd om resultatet: "En positiv trend"

Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal är nöjd med resultatet för 2013. Fokus framåt ligger på de digitala intäkterna.


Publicerad 2014-02-13 07:27
Uppdaterad 2015-12-06 12:47

Ämnen i artikeln:

Schibsted Sverige

Dela artikeln:

I dag släppte Schibsted Sverige sitt bokslut över helåret 2013. Trots att koncernen tappar 20 procent av vinsten är vd:n Raoul Grünthal nöjd med resultatet.

– Jag är väldigt nöjd med fjärde kvartalet. Inte bara med resultatet utan med den underliggande orsaken som är tillväxten i de digitala intäkterna. Ser man till helheten så är det bra att vi upprätthåller en god marginal och en god digital tillväxt med en stark resultattrend under fjärde kvartalet.

Vad beror vinsttappet på?

– Det är till stor del att printannonsmarknaden varit mindre bra än 2012, men det resultatet är ändå bra, jag är nöjd med helheten 2013. Lönsamheten är god. Det är få mediehus som kan leverera den sortens marginaler. Utmaningen är ju övergången till digital verksamhet.

Svenska Dagbladet redovisade en kraftigt försämrad vinst för helåret 2013.

– "Svenskan" har haft tre tuffa kvartal och ett bra fjärde. Dels beror det på att annonsmarknaden har blivit lite bättre, dels beror det på att de digitala intäkterna börjar komma även på "Svenskan". Kostnaderna har också gått ner, det är förklaringen till att fjärde kvartalet är så starkt. Kortsiktigt ser det bra ut, det är glädjande att vi kunnat vända, men alla morgontidningar står inför en strukturell utmaning som vi inte ska underskatta.

Vad tror du om 2014?

– Det viktiga är att vi hela tiden upprätthåller den digitala utvecklingen, det är vårt fokus, att hela tiden upprätthålla en tillväxt. Jag hoppas att vi kan leverera ett så pass bra resultat som vi gjorde under 2013 framöver. Vissa saker talar för att det ska gå, som att vi har gjort en del kostnadsåtgärder. Hitta.se och "Svenskan" har gjort besparingar under 2013 som vi nu ser effekten av, säger Raoul Grünthal och fortsätter:

– Många digitala verksamheter går bra, huvudsakligen är jag optimistisk, men annonsmarknaden går upp och ner, det där är jättesvårt att förutse. Det positiva är att vi haft ett bra fjärde kvartal och går in i det nya året med en positiv trend.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.