tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Schibsteds Q1: Fallande annonsaffär – men prenumerationerna ökar 

Publicerad: 28 april 2023, 05:57

”Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad”, säger News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes.

Foto: Janne Næss

Schibsted News Media inleder året i ekonomisk uppförsbacke. Printekonomin är pressad, inflationen är hög och de svenska annonsintäkterna har backat med 50 miljoner norska kronor. Men prenumerationsaffären forsätter peka uppåt.

Ämnen i artikeln:

SchibstedSiv Juvik TveitnesAftonbladetSvD

Janne Næss

janne.naess@dagensmedia.se


När Schibsted redovisar sitt första kvartal för 2023 landar intäkterna på 3 776 miljoner norska kronor. Det innebär en ökning om 1 procent (3 648 MNOK), efter justeringar för valutaförändringar, förvärv eller sålda verksamheter. Schibsteds resultatet minskade med 12 procent till 423 miljoner norska kronor (EBITDA), jämfört med motsvarande kvartal förra året. (480 MNOK).

Även News Media, där SVD, Omni och Aftonbladet ingår, redovisar något minskade intäkter under årets först kvartal: 1 791 miljoner norska kronor jämfört med 1 798 norska kronor förra året.

News Medias resultat påverkas negativt av en hårt pressad print-ekonomi, hög inflation och en krävande annonsmarknad, vilket gör att EBITDA landar på break-even, skriver Schibsted i ett pressmeddelande.

De digitala annonsintäkterna backade med 18 procent i Sverige justerat för valutaförändringar, till 181 miljoner norska kronor. (221 MNOK). Totalt, jämfört med förra året, har Schibsteds svenska medieverksamhets annonsintäkter backat med 50 miljoner norska kronor. Annonsintäkterna i Sverige landade på 230 miljoner norska kronor. (278 MNOK).

LÄS ÄVEN: Efter sparpaketet – inga journalistjobb berörs på SvD och Aftonbladet: ”Lättade”

Siv Juvik Tveitnes, News Medias koncerndirektör, kommenterar:

– Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad. Nedgången i annonsinvesteringar bottnar i makroekonomiska orsaker, men glädjande är att vi trots utmaningarna ökar vår marknadsandel i Norge och försvarar vår andel i Sverige.

Det fortsätter däremot se ljust ut för prenumerationsaffären. De digitala prenumerationsintäkterna i News Media ökade med 20 procent under första kvartalet. Totalt växte prenumerationsintäkterna med 8 procent, inklusive print, justerat för valutaförändringar.

– Det är glädjande att vi ser fortsatt hög fart i digitala prenumerationer, det stärker oss långsiktigt. Ambitionen är att ytterligare öka farten i den utvecklingen, inte minst genom den nya organisation vi nu bygger som samlar prenumeration och produkt, med varsin affärsenhet i Sverige respektive Norge, säger Siv Juvik Tveitnes.

Dessutom börjar News Medias satsning på ljud ge utväxling. Podmes stillväxt fortsätter och både Aftonbladets och Svenska Dagbladets podcastsatsningar når fler och konverterar fler.

Siv juvik Tveitnes nämner bland annat SvD:s poddserie "Dynastin" som är tidningens enskilt mest framgångsrika publicering hittills när det gäller sålda prenumerationer.

LÄS ÄVEN: ”Dynastin” SvD:s mest framgångsrika publicering

– Vi ser en hög betalningsvilja för premium ljudinnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev